© ARJM / QUICKIT

Buurtbewoners tegen autoluwe Onthaalsquare

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
15/10/2014

De gemeente Evere dient een bouwaanvraag in voor een complete makeover van de Onthaalsquare. Die wordt autoluw. Buurtbewoners nemen een advocaat onder de arm. “Een straat afschaffen, dat doe je niet zomaar.”

Iedereen zal het er wel over eens zijn dat de buurt rond de Onthaalsquare beter verdient. Er is het non-descript parkje aan de Haachtsesteenweg, wat verder een terreintje waar auto’s kriskras parkeren, en het constant af- en aanrijden van auto’s vlak bij Clairvivre, de gemeenteschool van Evere, is ook niet meteen een zegen voor de buurt. De kinderen moeten geregeld oversteken naar ontspanningsruimtes een eindje verder en hebben er nauwelijks ademruimte.

Het ontwerpbureau Sum tekende een volledig nieuw autoloos plein voor de school en het architectenbureau ARJM vervangt een huizenblok aan de Edouard De Knoopstraat door een complex met winkels, een sporthal, een refter en vijftig woningen. Donderdag komen de plannen op de overlegcommissie. Na een positief advies ligt de weg open voor een bouwvergunning.

De buurtbewoners zijn ongerust. Ze kunnen hun opmerkingen wel kwijt op de overlegcommissie maar vragen zich af of die inspraak wel zin heeft. “Het is een megalomaan project van burgemeester Rudi Vervoort (PS), die nu minister-president is van het Gewest. Datzelfde Gewest moet de bouwvergunning afleveren. We zijn kansloos,” zo klinkt het.

Vijf buurtbewoners namen een advocaat onder de arm. Ze hebben intussen al 200 handtekeningen voor een petitie. Ze verzetten zich tegen het ‘afschaffen’ van de Onze Lieve Vrouwlaan, het schrappen van vijftig parkeerplaatsen, en het doodlopend maken van de Edouard Deknoopstraat. Verder willen ze niet dat er bomen gekapt worden noch dat er een speelpleintje komt in het parkje.

Wat zeker klopt is dat, door de herinrichting van de openbare ruimte, het doorgaand verkeer geen kans meer krijgt. Vraag is waar die stroom auto’s heen moet. Volgens Livia De Bethune (Sum) blijkt uit een mobiliteitsstudie dat dit geen noemenswaardige problemen oplevert. “Het gaat om lokaal verkeer.”

Er is ook kritiek op de ‘toren’ in het nieuwe bouwproject, van zeven bouwlagen. “Een toren zou ik het niet noemen,” zegt De Bethune. “het gebouw heeft variabele hoogtes, om de aanblik minder monolithisch te maken. Aan de pleinkant telt het gebouw de meeste bouwlagen, maar die zijn daar ook verantwoord.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Evere, Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni