Wie zijn theoretisch rijexamen in Brussel aflegt, zal binnenkort met een vernieuwd rijexamen geconfronteerd worden. Het examen wordt afgestemd op verkeerssituaties in de grootstad.

Het rijexamen in Brussel wordt hervormd, op vraag van staatssecretaris voor verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V), meldt De Standaard. Zij wil dat bestuurders de typische gevaren van de stad kunnen herkennen, en dus zullen ze daar ook op getest worden.

Daarom komt er een extra test op de computer, waar je als kandidaat-bestuurder in een virtuele auto gaat zitten en een aantal realistische verkeerssituaties uit Brussel krijgt. De kandidaat moet daarbij de gevaren aanduiden.

De bedoeling is om de typische problemen van de grootstad na te bootsen op de computer. "De test is innoverend in die zin dat het bewegende beelden zijn, die gefilmd zijn in het verkeer", zegt Debaets op FM Brussel. "Alles is gefilmd uit het perspectief van de bestuurder. Dan is het de bedoeling dat de kandidaat ziet dat er een fietser uit een bepaalde straat komt, dat een auto ergens inhaalt of een bus zijn halte verlaat."

Staatssecretaris Debaets wil de proef na een testfase invoeren als een verplicht onderdeel van het examen. Hoe zwaar de beoordeling op de nieuwe module zal doorwegen in het eindresultaat is nog niet duidelijk.

In het Verenigd Koninkrijk en in Nederland bestaan al gelijkaardige testen die als een verplicht onderdeel van het rij-examen werden ingevoerd.

De resultaten uit het buitenland tonen volgens het kabinet-Debaets aan dat het slaagpercentage bij kandidaten die hun praktijkexamen voor de eerste keer aflegden, hoger ligt als het theorie- examen aangevuld is met een risicoperceptietest dan als het theorie-examen enkel betrekking heeft op de wegcode (53 procent tegenover 39 procent). Wat betreft ongelukken zou blijken dat kandidaten die hoog scoorden op de risicoperceptietest in het eerste jaar na het behalen van het rijbewijs minder vaak bij ongevallen betrokken waren dan kandidaten die laag scoorden op de test.

'Beter na opleiding'
Maar een extra test met stedelijke problemen op het rijexamen is pas nuttig als die bij het praktische rijexamen wordt afgenomen, vindt Robert Henin van rijscholen Stop in Brussel.

"Een risico-inschatting verlangen van iemand die nog geen opleiding heeft gekregen, dat lijkt me voorbarig", zegt hij.

"We praten tijdens de opleiding van bij het begin over defensief rijgedrag, en indien gewenst kunnen we speciale aandacht schenken aan risico-inschatting. Als er dan een speciaal examen moet komen, doe het dan na de lessen, niet ervoor."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni