© Jo Voets

Bier via internet: ‘Op café drink je altijd hetzelfde’

Sara De Sloover
© brusselnieuws.be
11/02/2015

Twee Italiaanse Brusselaars verkopen Belgische artisanale bieren via het internet. De formule slaat aan: het klantenbestand - dat voor 80 procent uit vrouwen bestaat - breidt voortdurend uit, en met een crowdfunding die ze organiseren voor schaalvergroting staat de teller momenteel op 52.500 euro.

Heeft u al ooit een Noir de Dottignies geproefd, of een Triple Geuze van de Grembergse brouwerij Dilewyns? Nota bene een Italiaan in Schotland bedacht dat dat zonde was. Dario Ceccarelli (32) proefde veel soorten lokale ale toen hij in Edinburgh was om een ingenieursstudie af te maken.

“Hier in België is er zo veel meer bier, maar toch kom je hier altijd dezelfde merken tegen als je op café gaat,” zegt Ceccarelli, die zijn nationaliteitskwestie vergelijkt “met die van Elio, maar dan zonder rood strikje. Mijn ouders komen uit Italië, maar zelf ben ik geboren en getogen in Ukkel.”

Reddende Amerikanen
“De biermarkt in België is een quasi-monopolie”, legt Ceccarelli uit in zijn beste Nederlands. “Cafébazen zijn vaak freelancers, die een pand mogen huren van een grote brouwer, op voorwaarde dat alleen diens bieren geserveerd worden. Wie de verkoopsquota niet haalt, wordt eruit gegooid.” Praktijken die Ceccarelli vergelijkt met de maffia in Napels, waar zijn familie vandaan komt.

Via Belgian Beer Discovery – of Belgibeer – wil hij sinds 2013 kleine, onafhankelijke brouwerijen meer onder de aandacht brengen.

Het oorspronkelijke idee was om maandelijks een streekbier aan de Brusselse horeca te slijten, en de overschotten vervolgens online te verkopen aan particulieren. Op plekken als Le Corbeau, het ViaViacafé en Le Waterloo in Sint-Gillis kunt u zijn selectie proeven. Maar het zijn de privéklanten die intussen al driekwart van de verkoop voor hun rekening nemen.

“Ken je brouwerij De Ryck uit Herzele, van de Arend Tripel?,” vraagt Ceccarelli. “De brouwer vertelde me: ‘Als wij onze Amerikaanse importeur niet hadden gehad, waren we al lang failliet. Bijna niemand koopt hier ons bier.’ Zulke brouwers wil ik in contact brengen met bierliefhebbers.”

Ceccarelli wisselt altijd af tussen Waalse en Vlaamse brouwerijen, en kiest geregeld voor nieuwe microbrouwhuizen. Van de zowat 160 kleine, onafhankelijke brouwerijen in België heeft hij er inmiddels 120 bezocht. Om te proeven natuurlijk, maar ook om te checken of het bier wel degelijk ter plaatse gebrouwen wordt.

Mosterd of salami
Bestellen gebeurt via de website van Belgibeer – voorlopig alleen nog in het Frans en Engels, maar de Italo-Belg belooft dat daar snel verandering in komt. Je kunt één keer nieuwe bieren uitproberen, of meteen een abonnement nemen voor drie, zes of twaalf maanden. De prijzen variëren tussen de 19,99 en 23,99 euro.

Daarvoor ontvang je maandelijks een box met telkens twee flesjes van vier bieren die je niet in de Brusselse supermarkten of bars zal terugvinden, plus een flyer met meer uitleg. De bijbehorende glazen bestellen kan ook, net als artisanale pickles, mosterd, salami, chocolade of biergelei.

In oktober 2013 begonnen ze met 13 bierboxen, inmiddels gaan er maandelijks 1.100 de deur uit naar particuliere klanten. “Tachtig procent is vrouw”, zegt Ceccarelli. “Zij kopen het bier meestal voor hun man of vader, als cadeau. Wij houden daar rekening mee.”

Een tiende van de klanten wonen in het Brusselse, 5 procent in Vlaanderen, en maar liefst de helft in Frankrijk. Ceccarelli’s vennoot Paul Pilavachi (32) woont inmiddels de helft van de tijd in Parijs, precies omdat daar zo’n grote markt zit. “Wist je bijvoorbeeld dat brouwerij Bavik domineert in Normandië, Bretagne en Picardië?”

Twee maanden geleden is Belgibeer verhuisd naar het TIR-centrum aan de Havenlaan. De vrachtwagens met Belgische speciaalbieren vertrekken van hieruit naar de klanten over heel België, Frankrijk, Groot-Brittannië en – natuurlijk – Italië.

Tegen betaling van verzendingskosten wordt het bier thuis geleverd, of in een krantenwinkel in de buurt. Brusselaars kunnen hun bierbox ook gratis afhalen op twee verdeelpunten.

Om de alsmaar stijgende aantallen bierboxen niet meer handmatig te moeten vullen, heeft Belgian Beer Discovery nog tot 15 februari een crowdfundingcampagne lopen op My Micro Invest. Op het moment van publicatie hebben Ceccarelli en Pilavachi de gevraagde 50.000 euro al ruimschoots gehaald.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni