Bescherming Havenlaan voor Raad van State

© brusselnieuws.be
22/01/2015

Eind vorig jaar besliste de Brusselse regering om geen beschermingsprocedure op te starten voor de Havenlaan. De aanvraag om die weg een vooral de kasseien als monument te beschermen was ingediend door de vzw BrusselFabriek. De vereniging is naar de Raad van State gestapt.

De regering erkent wel de patrimoniumwaarde van de Havenlaan, maar vindt dat een bescherming niet strookt met de geplande ontwikkeling van de wijk (o.a. de site van Thurn & Taxis) en de daarmee gepaard gaande toename van de verkeersdruk. Het Gewest blijft met andere woorden op de piste om de kasseien te vervangen door een andere wegbedekking. De regering besliste wel dat de kasseien elders in Brussel, en liefst in de buurt, hergebruikt moeten worden.

De verenigingen die de voorbije jaren streden tegen de heraanleg nemen daar echter geen genoegen mee. De vzw Brusselfabriek heeft eerder deze maand een dossier overgemaakt aan de Raad van State. "Voor ons moeten de kasseien blijven want zij maken deel uit van het imago van Brussel", zegt Patrick Wouters van het Havenlaancomité. "Het is een van de laatste restanten van het industriële Brussel van begin 20ste eeuw."

BrusselFabriek pleit ervoor om de huidige kasseien te behouden, maar ze moeten wel uitgebroken en opnieuw gelegd worden. "Er is geen sprake van slijtage want kasseien gaan eeuwig mee, alleen moeten ze een nieuwe fundering krijgen. Dat is niet meer gebeurd sinds 1964. De laan heeft met andere woorden weinig gekost in onderhoud. De 1,5 miljoen kasseien hergebruiken is ook de enige ecologische oplossing. Samen wegen ze 5.000 ton. Reken maar uit hoeveel vrachtwagens nodig zijn om die weg te brengen."

'Luie technocraten'
Volgens de regering is een heraanleg met hergebruik van de huidige kasseien echter te duur. Bovendien zou de knowhow om kasseien te plaatsen en te onderhouden in Brussel niet (meer) voldoende aanwezig zijn. "Dat is luiheid van de technocraten bij Brussel Mobiliteit", zegt Wouters. "Ze zijn vergeten hoe het moet. Maar wij hebben het lastenboek uit 1964 en daar wordt precies uitgelegd hoe het moet. Er zijn ook nog een of twee firma's die dat kunnen."

Voorstanders van het behoud van de kasseien kunnen steunen op adviezen van de gemeente Molenbeek en de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen (KCML). Die laatste argumenteert dat kasseien veel duurzamer zijn dan asfalt en dat het probleem van de geluidshinder opgelost kan worden met een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur.

"Als je er een biljart van maakt zoals op de Groendreef of Willebroekkaai gaan de auto's tot 70 kilometer per uur en meer rijden", aldus nog Wouters. "Dan moet je radars beginnen plaatsen. Laat dan toch gewoon de kasseien liggen."

De procedure bij de Raad van State kan tot twee jaar aanslepen.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Heraanleg van de Havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni