Nog vijf andere tunnels aan grondige renovatie toe

© brusselnieuws.be
28/01/2016

Behalve de Stefaniatunnel en de Leopold II-tunnel hebben nog vijf andere tunnels een grondige renovatie nodig. Dat blijkt uit een grondige inspectie van alle autotunnels. Op de Stefaniatunnel na kunnen alle tunnels voorlopig wel open blijven. Dat heeft de regering beslist. Tegen maart wil de regering een geactualiseerd meerjarig investeringsplan voor de tunnels klaar hebben.

Naast de Stefania- en de Leopold II-tunnel moeten ook de Montgomerytunnel, de Georges Henritunnel, de Troontunnel, de Tervurentunnel en het Reyerstunnelcomplex grondig gerenoveerd worden. "Dat zijn de tunnels die uit de inspectie naar voor komen als prioritair te behandelen", klinkt het bij minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A).

De grondige inspectie kwam er na incidenten in de Leopold II- en de Rogiertunnel vorig jaar. Ondertussen is de Stefaniatunnel gesloten wegens structurele problemen. Met de andere genoemde tunnels zou het echter niet zo'n vaart lopen. Volgens de regering zijn er geen dringende veiligheidsrisico's.

'Risico onder controle'
"Op basis van de vaststellingen die uiteengezet zijn in het rapport, oordeelt Mobiel Brussel dat - met uitzondering van de Stefaniatunnel - het aanwezige risico voldoende onder controle is om de tunnels open te kunnen houden", klinkt het in een persbericht. "De regering bevestigt dus dat op de Stefaniatunnel na alle Brusselse tunnels open blijven."

Het communiqué benadrukt dat de beslissing "eensgezind en vastberaden" genomen is.

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) heeft de opdracht gekregen om tegen maart met een geactualiseerd meerjarig investeringsplan te komen, waarin de aanbevelingen van de verschillende rapporten verwerkt zijn. Het investeringsplan moet vastleggen wanneer de werkzaamheden zullen gebeuren. "We gaan nu bijkomende inspecties uitvoeren om te bekijken welke werken we eerst moeten uitvoeren en hoeveel die zullen kosten", klinkt het nog bij Smet. "Daardoor kunnen bepaalde tunnels gedurende de nacht een tijdlang dicht gaan."

Debat
Minister-president Rudi Vervoort (PS) van zijn kant zal erop toezien dat verschillende betrokken diensten geïntegreerd worden in een crisis- en communicatiecentrum voor de tunnels.

Tot slot kondigt de Regering een debat aan "over de toekomst van de tunnels op middellange en lange termijn." Op korte termijn wil de regering ("zich volop bewust van de economische gevolgen") er wel alles aan doen om "de mobiliteit te herstellen". Concreet herhaalt de regering het voornemen om de Stefaniatunnel voor de eigenlijke werkzaamheden opnieuw open te stellen. Smet hoopt daar zo snel mogelijk duidelijkheid over te hebben.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni