Arau over voetgangerszone: ‘Stad ontmoedigt gebruik openbaar vervoer’

© brusselnieuws.be
02/06/2015

De aanpassingen aan het openbaar vervoersnet door de voetgangerszone in de Vijfhoek zullen de bediening verslechteren. Dat zegt stadsvereniging Arau. “De stad moet haar logica omdraaien en het openbaar vervoer prioriteit geven op de auto.”

Het busnet in het centrum ondergaat door de komst van de autovrije centrale lanen heel wat wijzigingen. “De Brusselaars zouden toch mogen verwachten dat het nieuwe circulatieplan zwarte punten voor het openbaar vervoer zou oplossen”, klinkt het in een bericht van de stadsvereniging. “En dat het in het algemeen voorrang geeft aan openbaar vervoer.”

Bus in de file
Arau ziet echter in de toekomst problemen opduiken op de Van Arteveldestraat en de Dansaertstraat. Ook het verdwijnen van de busbanen in tegengestelde rijrichting op de Wolvengracht en de Schildknaapstraat stoot de vereniging tegen de borst. “De bussen zullen daardoor vast zitten in het steeds drukkere verkeer”, zegt Arau.

Ander groot nadeel is dat een aantal lijnen niet meer tot in het hypercentrum (het hart van het centrum met de winkelbuurt) zullen rijden. Daarbij springen vooral de 38 en de 63 in het oog, die beperkt worden tot het Centraal Station in plaats van tot De Brouckère te rijden. Lijn 46 wordt dan weer beperkt tot Anneessens.

De Stad argumenteert dan weer dat er wel terminussen verplaatst worden, maar dat veel haltes behouden blijven. Ook wordt de bestemmingslus volledig bediend door bus 86.

Arau heeft echter geen genade voor het huidige plan. “Het zou logischer zijn om de lijnen te verlengen in plaats van ze in te korten”, klinkt het.

Voetgangers als obstakel
Naast de gevolgen voor het openbaar vervoer is Arau eveneens niet te spreken over de bestemmingslus in het circulatieplan. “Die miniring duidt aan dat nog altijd voorrang wordt gegeven aan de auto”, klinkt het. “Voetgangers blijft men zien als een obstakel voor het autoverkeer.”

De Stad moet volgens Arau haar logica omkeren. “Het autoverkeer moet zich aanpassen aan het openbaar vervoer, en niet omgekeerd”, klinkt het. De vereniging pleit er ook voor om de bestemmingslus te schrappen en te vervangen door verkeerslussen die auto’s in en uit de stad leiden.

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving, Voetgangerszone Vijfhoek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni