"Anneessens vind ik ook zeer mooi, met die oranje tegels. Ja, mijn voorkeur gaat uit naar die seventies-stations, die misschien wat fel of kitscherig overkomen, maar die heel puur zijn. Ik vind zelfs dat ze moeten beschermd worden", aldus Van Eeckhoudt.
“Ook andere stations zijn veel aangenamer geworden, bij voorbeeld Sint-Katelijne, dat baadt in een bloemendecor, en Maalbeek, met de elegante tegeltekeningen van Benoît Van Innis.”
'Ruimteschip zit vol met reclameborden'
“Sommige stations zijn totaal onleesbaar geworden. Neem nu het Zuidstation. Oorspronkelijk zag het eruit als een ruimteschip met drie kleuren geel, zwart en oranje. Maar nu zit het station vol met reclameborden. Doorgaans valt het nochtans mee met reclame in de Brusselse metro. De Parijse metro is de meest agressieve die ik ken op dat vlak. Een doorsnee reiziger wordt er al snel geconfronteerd met 400 reusachtige reclamepanelen per dag.“
Van Eeckhoudt is een aanhanger van de “slow photography”. “Nadat ik beelden heb gemaakt laat ik ze soms maanden liggen. Die rijpingstijd is nodig opdat ik ze met de nodige afstand kan inschatten”.
Hetzelfde geldt allicht ook voor de wandelaar of pendelaar in de lange ondergrondse gang die van het metrostation Kruidtuin naar de Financietoren leidt. Ook de bezoeker moet de tijd nemen om de werken te bekijken. Zo gaat dat met slow photography.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.