1457 Orfea

Tweede Rechts brengt Orfea: theater met split screen

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
13/01/2015

Orfea en Hector klinken als namen uit Griekse mythen, maar het gloednieuwe Brusselse theatercollectief Tweede Rechts laat de twee personages opdraven in de hedendaagse grootstad, naarstig op zoek naar de liefde die voor hun neus staat.

Oprichtster van Tweede Rechts is Frederike Migom. Zij volgde haar theater- en filmopleidingen vooral in het buitenland, maar belandde na haar studies in Brussel. Om haar werk als actrice, regisseur en schrijfster van films en theaterstukken onder de aandacht te brengen, richtte Migom het platform 2nd to the Right op, dat ze deelt met een aantal andere Brusselse artiesten die ook hun weg zoeken in de Brusselse cultuurwereld. Brussel is in hun werk ook nadrukkelijk een personage. 2nd to the Right realiseerde al de kortfilms Malakim en Adam & everything, en die laatste werd integraal opgenomen in Café Roskam. In maart trekt Migom voor de derde film, Ngombe Coiffure, naar een kapsalon in Matongé.

Orfea is het eerste stuk van Tweede Rechts, het theateronderdeel van 2nd to the Right. Aiko Devriendt (TG Elektra, Boogie Belgique) componeerde de muziek, en Thomas Vermaercke (Abattoir Fermé, Steigeisen, Ontroerend Goed) zorgde voor scenografie en techniek. Migom schreef en acteert, maar ze deed/doet dat samen met Mathias Van Mieghem (I-Luna Group, TG Elektra, Forum).

Met twee een stuk schrijven, hoe doe je dat?
Frederike Migom
: We vertellen allebei hetzelfde verhaal, maar ieder vanuit het standpunt van zijn eigen personage. Het zijn dus eigenlijk twee monologen die naar elkaar toe geschreven zijn. Soms maken we elkaars zinnen af, maar toch blijft er altijd die splitsing tussen de twee personages. Het zijn twee mensen die de liefde bij elkaar zouden kunnen vinden, maar elkaar steeds ontlopen.

Is Orfea de vrouwelijke versie van de Griekse Orpheus?
Migom
: De mythe van Orpheus en Eurydice vormde de oorspronkelijke inspiratiebron, maar we zijn geëvolueerd naar een hedendaags verhaal in een concrete, alledaagse setting die contrasteert met de gebruikelijke setting van een Griekse tragedie. We kozen voor een bureau omdat het voor de meesten van ons een herkenbare plek is waar we veel tijd doorbrengen met collega’s die we meestal niet echt kennen. Orfea is een meisje achter de balie van een kantoorblok in Brussel-Noord. Zij is op zoek naar de liefde die haar ontbrak in het gezin waar ze werd grootgebracht. Hector, een jongeman uit haar dorp die aangenomen wordt als klusjesman in hun bedrijf, zou haar die liefde kunnen geven. Maar dat ziet ze niet.

Uit de mythe blijft dus het gegeven overeind dat de man en de vrouw onbereikbaar blijven voor elkaar. Zie je dat vaak om je heen gebeuren?
Migom
: Dat twee mensen die naar de liefde op zoek zijn elkaar blijven ontlopen, is ook een grootstadsgegeven. We wonen met zoveel op elkaar en toch zijn er ook zoveel mensen die zeggen dat ze nooit iemand tegenkomen. Het is zoveel makkelijker om naast elkaar te leven in plaats van met elkaar. Iedereen leidt dus zijn eigen leven in zijn eigen kleine omgeving en heeft totaal niet door wat de andere naast hem of haar eventueel wil.

Hoe zetten jullie dat verhaal op de scène?
Migom
: Je zult de invloed van onze filmische achtergrond duidelijk merken, want het hele stuk wordt gepresenteerd als een split screen: het podium word

Tweede Rechts: Orfea

data: 22 > 24/1, 20.00

tickets: €8

waar: GC Nekkersdal, Laken

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni