1457 Jimmy Kets A BEELD 02

Traditie door de lens van Jimmy Kets

TZ
© Agenda Magazine
13/01/2015

Nee, jongeren zijn niet vastgelijmd aan hun smartphone of vergroeid met hun gameconsole, ze aarden nog behoorlijk in het aanschijn van de echte wereld.

In een landschap waar koper schettert, kaatsballen over het asfalt stuiteren, overledenen in de bloemetjes geplaatst worden, schuimend gerstenat uit vaten stroomt en Brabantse trekpaarden over het land marcheren. Het Pajottenland bijvoorbeeld, waar oude en nieuwe tradities voortleven bij groot én klein. Fotograaf Jimmy Kets mocht het allemaal op beeld vastleggen voor de Erfgoedcel Pajottenland en Zennevallei.

“Eerst leken die onderwerpen mij nogal fout,” zegt de Brusselse fotograaf. “Ik heb geen band met tradities en ook niet met de streek. Maar ik was aangenaam verrast. De mensen zijn er warm en gastvrij, en die tradities brengen hen dichter bij elkaar. Dat vind ik waardevol. Ik werk ook wel graag in opdracht, maar dan op voorwaarde dat ik binnen dat opgelegde kader mijn eigen invulling mag proberen te geven. Die aanpak geeft mij op dit moment het grootste gevoel van vrijheid.”

Kets’ beelden putten kracht uit een zekere universaliteit. “Aanvankelijk leek de reeks nogal versnipperd, pas toen ik de foto’s samenlegde voor een begeleidende publicatie zag ik er een lijn in. Dan werd het een eigen universum. Een Kets-universum, zeg maar, een microcosmos met soms bizarre uitsnedes. Vaak zijn mijn foto’s eigenlijk een excuus om andere dingen in beeld te brengen dan wat het onderwerp suggereert.”

Kets had al getoond met de reeksen Volkscafés en Shot in Flanders dat hij de polsslag van de ‘man in de straat’ goed aanvoelt, dat hij het ongewone in het gewone smartelijk kan ontbloten. En in het nog maar net afgesloten The graves are nice this time of year interpreteerde hij de herinnering, hoe de Eerste Wereldoorlog vandaag levend gehouden wordt.

Erfgoed & zonen ligt in die lijn, maar qua aanpak keert hij terug naar de snapshotesthetiek van zijn eerdere werk. Rechttoe rechtaan geflitst, een verzadigd kleurenpalet en een franke kadrering – dit keer met een vierkantiger formaat. “Bij rechthoekige beelden heb je de neiging ook in de rand een spanningsveld te willen opbouwen. Met deze uitsnede gooi ik alle ballast eruit. Dat brengt rust, en houdt het voor mezelf ook spannend.”

Erfgoed & Zonen

data: > 5/2, ma > za: 9 > 0.00 + zo: 9 > 20.00

waar: Westrand, Dilbeek

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni