1475 Hou Hsiao-Hsien millenniummambo img 06

Taiwan Film Panorama in Cinematek

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
19/05/2015

Door een schenking is de collectie van Cinematek uitgebreid met zo'n 200 Taiwanese films. En dat schitterende nieuws wordt gevierd.

De volgende weken pakt Cinematek stevig uit met de collectie van een goede 200 Taiwanese films die het filmarchief werden toevertrouwd, zodat ze optimaal bewaard kunnen worden en toegankelijk zijn voor wetenschappers en publiek. Zijn ambitieuze overzicht van 1963 tot 2015 leert ons dat de Taiwanese cinema niet te reduceren valt tot de new wave met Hou Hsiao-hsien en Edward Yang als uithangbord.

Voor de new wave drong de Central Motion Picture Corporation (CMPC) aan op films die de politiek van de van China afgescheurde Taiwanese overheid ondersteunden. Vindingrijke regisseurs als Lee Hsing (Oyster girl, Beautiful duckling, The young ones) lieten zich door die directieven niet doen. King Hu blonk uit in actiefilms. Zijn Dragon Gate Inn is een verrassend spirituele en zeer invloedrijke martial-artsfilm. Maar voor een radicale breuk met de regels van de CMPC zorgden Hou Hsiao-hsien en Edward Yang. Vooral Yang had aandacht voor de genegeerde schaduwkanten van de jonge natie. In That day on the beach schetste hij een beeld van zijn land met een gefragmenteerd, melodramatisch portret van een beroemde pianiste die na jaren afwezigheid naar Taiwan terugkeert.

Cinematek nodigt uit om films uit te proberen van Chen Kun-hao (Growing up), Wan Jen (Ah Fei), Chang Yi (Jade love) en Wang Tung (Banana paradise). Op de grote filmfestivals kreeg Hou Hsiao-hsien na een tijd het gezelschap van Tsai Ming-liang (Rebels of the neon god, Vive l'amour, Stray dogs). Het meeste volk lokte Ang Lee (Brokeback Mountain), die Amerikaanse projecten combineert met films met een Taiwanese grondslag, zoals Eat drink man woman.

Voor Hou Hsiao-hsien is er een apart programma uitgewerkt. De grootmeester van het minimalisme maakte lang geen langspeelfilms, maar doorbreekt de stilte donderdag in Cannes met – zowaar – een martial-artsfilm. The assassin gaat over een jonge vrouw die ten tijde van de Tang-dynastie door een taoïstische non wordt opgeleid tot een meedogenloze moordenares. Hou komt straks de avant-première in UGC De Brouckère inleiden. Eerder op de dag geeft hij een masterclass. Cinematek plant ook een volledige retrospectieve. Wie zijn werk niet kent, begint best bij het magistrale The puppetmaster, het levensverhaal van poppenspeler Li Tien-lu tijdens de Japanse bezetting. Hou je al jaren van Hou – weet je bijvoorbeeld dat Milennium mambo (foto) geen dansfilm is en welke stukken uit A time to live, a time to die autobiografisch zijn – check dan zijn eerste films. De man die met zijn uitgepuurde, contemplatieve stijl talloze Aziatische auteurs beïnvloedde, startte zijn carrière met succesvolle komedies over het moderne leven. Naar verluidt met de nodige romantiek en vol sprankelende popliedjes. Eerst zien en dan geloven.

Taiwan Film Panorama 1/6 > 30/7 + Retrospective Hou Hsiao-hsien 1/6 > 28/7 + Masterclass Hou Hsiao-hsien 27/5, 15.00

waar: Cinematek, Brussel

------------------------------------------

Avant-Première The Assassin

data: 27/5, 19.30

waar: UGC De Brouckère

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni