Standpunt BDW: Menselijke driften

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
03/09/2014

Het Paviljoen van de Menselijke Driften van Kunstenaar Jef Lambeaux in het Jubelpark blijft niet langer dicht voor het grote publiek. Dat is een goede zaak: de bevolking moet een belangrijk kunstwerk - eigendom van de overheid - kunnen aanschouwen. Nog belangrijker echter is dat velen ervan overtuigd waren dat het paviljoen om religieuze redenen gesloten bleef en zou blijven. Dat zou uiteraard onaanvaardbaar zijn geweest. Die ‘mythe’ is nu ontmaskerd.

Het paviljoen ligt op een boogscheut van de Grote Moskee op een lap grond die Koning Boudewijn in 1967 voor een eeuw in bruikleen heeft gegeven aan het Saoedisch Koningshuis. Kwatongen beweerden zelfs dat de bruikleen Boudewijn, die niet erg op bloot gesteld was, goed uitkwam. In de jaren 1980 waren er plannen om een museum voor islamitische kunst in het paviljoen onder te brengen. En zoals ook de twee andere monotheïstische godsdiensten heeft ook de islam het niet erg op bloot begrepen. Lambeaux en islamitische kunst bleken onverenigbaar. Eenmaal het Jubelpark zijn afdeling islamitische kunst had vernieuwd, kan het paviljoen in theorie opnieuw open. Maar ondertussen was het paviljoen danig verloederd en bleef de aangekondigde restauratie uit. Wat de speculaties alleen maar deed toenemen.

Zoals het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten terecht opmerkt, is de beeldengroep in Carraramarmer sinds de oprichting in 1887 met mythes omgeven. Jef Lambeaux beschouwde De Menselijke Driften als zijn meesterwerk. Over het paviljoen dat er rond moest gebouwd worden botste hij echter met Victor Horta. Horta bouwde een open paviljoen zonder voorgevel, Lambeaux wou een gesloten paviljoen met alleen zenitlicht. Twee ego’s botsten. Lambeaux kreeg zijn zin. Allicht heeft de katholieke pers de vrijzinnige Lambeaux ongewild geholpen. In de katholieke pers werd de wulpse beeldengroep ‘een obsceen abattoir’ genoemd, een ‘marmeren bordeel’ ook en een ‘demonische kontkneder’.

Het paviljoen gaat mondjesmaat open, dat zou met praktische beperkingen te maken hebben. Drie namiddagen per week is niet veel, maar het is een begin. De opening wordt alvast een test om te kijken of de mythes die het paviljoen omgeven zich gaan vertalen in een niet te beheersen toevloed van bezoekers. Maar nog belangrijker is dat De Menselijke Driften niet langer aan het oog van kunstliefhebbers onttrokken worden. Zo hoort dat. Ook als de wulpse lijven zich in de buurt van een religieus gebouw, weze het nu moskee, synagoge of kerk bevinden. Een open samenleving als de onze verdraagt niets anders.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws, Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni