1484 BRIGITINES Tsunamismovideostill

Smaad en vervoering op het Brigittines International Dansfestival

Patrick Jordens
© Agenda Magazine
28/07/2015

“Smaad en vervoering”, onder die vlag gaat het Internationaal Dansfestival van les Brigittines haar 34ste editie in. Veertien creaties, waarvan twaalf Belgische premières, staan op het menu. Artistiek directeur Patrick Bonté tipt er drie: Tsunanism, Under en Shake it out.

Elizabete Francisca: Tsunamism (Recital for two strings in M)

“In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden heeft deze solovoorstelling van de Portugese choreografe Elizabete Francisca niets te maken met de catastrofes van enkele jaren geleden in Japan of Thailand. ‘Tsunamism’ is een metaforische titel. Francisca komt op scène als een mythische, goddelijke verschijning, haar naakte lichaam helemaal in blauw gemaquilleerd. In eerste instantie kan je overweldigd zijn door een bepaalde zintuiglijke schoonheid, maar de danseres transformeert zich al snel tot een mekkerende geit, tot iemand die pensen verslindt, tot een tuba-speelster… Ze zet ons gedurig op het verkeerde been, schakelt continu van verleiding naar verstoring, en sleept de toeschouwer zo mee in haar delirium.

De voorstelling spreekt over het animale en het verborgene in de mens, maar de lichaamstaal an sich is helemaal niet dierlijk. Integendeel, Francisca beweegt doorgaans heel beheerst en langzaam, waardoor de transformaties die ze maakt des te verrassender aankomen. Wat me bij deze creatie vooral aansprak was de gedurfde extravagantie enerzijds, en anderzijds de uitgesproken concentratie waarmee ze dat ironische dubbelspel met haar eigen uiterlijk speelt. In het festival zal je trouwens heel wat creaties zien die geënt zijn op een dergelijke paradox: tegelijkertijd irrationeel én gestructureerd , totaal verwilderd en toch ook vol intelligentie, dimensies die mekaar lijken tegen te spreken maar voor kunstenaars complementair zijn. Het is een dergelijke ambivalentie die ik heb opgezocht voor de programmatie in het algemeen, en waarvan ‘Tsunamism” een schitterend voorbeeld is.”

data: 25 + 26/8, 20.30 - waar: Kapel

Matanicola vs Yasmeen Godder: Under

1484 BRIGITTINES under
© matanicola
"De productie ‘Under' bestaat uit twee delen die op een vormelijk erg verschillende manier rond eenzelfde thematiek draaien; in het eerste deel zien we twee performers met bollen op hun hoofd die hun gelaat verbergen, en die in mythische, tijdloze kostuums zijn gehuld. Ze trekken mekaar aan, maar houden ook afstand, in een onafgebroken zoeken naar een soort gemeenschappelijke identiteit. In het tweede deel dragen de twee dansers eigentijdse kledij, zoals twintigers van vandaag, en doet er zich een gelijkaardig spel voor van aantrekken en afstoten. Het fascinerende is dat wat in deel 1 al behoorlijk ongrijpbaar was, dat nog meer wordt in deel 2, niettegenstaande de meer herkenbare en hedendaags vormelijke taal. Het draait bij deze creatie niet uitsluitend om erotisme, wel om de complexiteit van de menselijke relatie: in hoeverre wil en kan ik me blootgeven ten opzichte van de ander?, durf ik daarvoor uit mijn comfortzone te treden? enz. De voorstelling toont op een originele manier dat ongeacht de muziek, kostuums of de esthetiek tout court het mysterie van het samen-zijn altijd intact blijft. Wat me zo trof in hun aanpak is dat je voelt dat schoonheid tussen mensen vaak onzekerheid en kwetsbaarheid met zich meebrengt, maar dat als we risico’s durven nemen we soms veel verder geraken en zo tot een soort ‘vervoering’ kunnen komen.

Voor het tweede luik van de voorstelling hebben initiatiefnemers en dansers Nicola Mascia en Matan Zamir aan de Israëlische choreografe Yasmeen Godder gevraagd om hen een andere bewegingstaal aan te reiken rond eenzelfde thematiek. Ze hebben bij wijze van spreken samen gejamd (lacht)."

data: 19 + 20/8, 20.30 - waar: Kapel


Cube Association / Christian UBL: Shake it out

1484 BRIGITTINES Shakeitout ChristianUbl
© JEAN-CLAUDE CARBONNE
"‘Shake it out’ is een veeleer politieke, en tegelijk geestige voorstelling, die de Europese identiteit onder de loep neemt. Choreograaf Christian Ubl is een Oostenrijker die in Frankrijk leeft en werkt, en zich ook persoonlijk vragen stelt bij zijn (dubbele) nationaliteit. Tegelijk is het natuurlijk een commentaar op het toenemende nationalisme in Europa. Zo beginnen de dansers de voorstelling in dirndls en lederhosen, de traditionele Oostenrijkse klederdracht. En er wordt ook vaak met vlaggen gespeeld op scène, die bijna obsessioneel worden geplooid en herplooid.

Maar er schuilt ook bijzonder veel ironie in deze productie, humor is cruciaal. De bewegingstaal is vaak zeer energiek en ritmisch, militair zelfs, en zit vol verwijzingen naar folklore en sport. Als toeschouwer betrap je jezelf er regelmatig op dat je van die specifieke bewegingen kan houden, maar er schuilt tegelijk een zeker gevaar in: de verleiding van het chauvinisme, van bij een groep te willen behoren, van blind patriottisme… Er zit zeker een subversief randje aan deze creatie, maar grimmig of puur provocatief wordt het nooit. Wat ik hier ook weer interessant vind is de notie van dubbelzinnigheid en nuance: enerzijds voel je –onder meer door de zeer vitale lichaamstaal- een hommage aan de vreugde, het leven. Op een bepaald moment klinkt trouwens ook het Europees volkslied, ‘Ode an die Freude’ uit Van Beethovens vijfde symfonie. Tegelijk laat ‘Shake it out’ ook een overduidelijk kritisch geluid horen, en confronteert het ons met het haast (te) primaire plezier dat we beleven met bijvoorbeeld folkloristische dansen.”

data: 28 + 29/8, 20.30 - waar: Kapel

Brigittines International Festival

data: 14 > 29/8

waar: Les Brigitinnes, Korte Brigittinenstraat, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni