1445 sarah vanagt little figures

Silver Bliss #2: symfonie van een (middel)grote stad

Sam Steverlynck
© Agenda Magazine
07/10/2014

Wie had kunnen vermoeden dat het grijze en lethargische Brussel ooit een stad zou worden waar de internationale kunstgemeenschap gefascineerd naar opkijkt?

Buitenlandse galeries blijven zich in Brussel vestigen, terwijl kunstenaars, mede dankzij het residentieprogramma van Wiels, eindelijk onze stad ontdekken en er soms zelfs blijven hangen. Of Brussel nu al dan niet het nieuwe Berlijn is, zoals The New York Times en het Duitse kunstblad Monopol beweerden, doet er eigenlijk niet toe. Die hele discussie verloopt overigens opvallend vaak boven de hoofden van kunstenaars.

Vandaar dat Argos in zijn rijke collectie pluisde om te kijken hoe zij de stad nu lezen. De Spaanse Mara Montoya doet dat letterlijk door op zoek te gaan naar sporen van onze band met Congo, terwijl Sarah Vanagt drie standbeelden (Koningin Elisabeth, Koning Albert en Godfried van Bouillon) aan het woord laat.

Marie-Françoise Plissart bekijkt de stad letterlijk vanuit de hoogte, wat voor een onwezenlijke blik zorgt. Andere kunstenaars gaan dan weer interventies uitvoeren in het stedelijke weefsel. Zoals Simona Denicolai & Ivo Provoost, die een stoet ijscowagens rondjes laten rijden aan de Bareel van Sint-Gillis en die choreografie vervolgens achterwaarts afspelen.

Angel Vergara duikt als Straatman wel vaker op in het stadsbeeld. Brussel geeft hij weer als een vluchtige symfonie van een grootstad door met zijn vlugge penseel zijn camerabeelden te overschilderen.

Dat stedelijke interventies niet altijd zonder frictie verlopen, blijkt uit de sublieme bijdrage van Emilio Lopez-Menchero. Die liet een kopie van het Berlijnse Checkpoint Charlie bouwen op de brug tussen de Vijfhoek en Molenbeek als een soort aanklacht tegen de stigmatisering van Molenbeek. Maar, o ironie, de grenspost werd al de eerste nacht vernietigd door vandalen, waardoor de zogenaamde denkbeeldige grenzen in ons hoofd jammer genoeg niet altijd zo ingebeeld bleken te zijn.

Frictie is er ook in het werk van Bernard Mulliez, die in zijn video het wederzijdse onbegrip vastlegde van eigenaars van cafés in de Ravensteingalerij, vaak gefrequenteerd door brave huisvaders met bedampte brilglazen die voor ze naar huis pendelen nog even de katjes in het donker knijpen, en een aantal galeries die er in 2007 neerstreken voor een project van rehabilitatie. Een project dat met een sisser is afgelopen. Speculanten die denken hun slag te kunnen slaan in wat sinds kort als een hippe stad wordt gezien: men weze gewaarschuwd.

Silver Bliss #2: portrait of a city

data: > 26/10, wo > zo van 11.00 > 18.00

tickets: €3/5

waar: ARGOS, Werfstraat 13, Brussel, 02-229.00.03

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Cultuurnieuws, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni