F1467 lust for life

Retrospectieve Vincente Minnelli: de Van Gogh van de musical

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
24/03/2015

Weer of geen weer, Vincente Minnelli doet de zon schijnen. Cinematek wijdt een cyclus aan de meester van de Hollywood-musical.

Het ligt dichter bij Brussel dan de kust, maar bent u ooit al in de Borinage geweest? Hollywood-legendes Vincente Minnelli en Kirk Douglas wel. Zestig jaar geleden draaiden zij daar een vroeg hoofdstuk uit Lust for life, het levensverhaal van Vincent van Gogh. Het is in de Borinage dat de Nederlander inzag dat missionariswerk niets voor hem was en dat schilderen zijn roeping was.

De tentoonstelling Van Gogh in de Borinage is een van de blikvangers van Mons 2015, culturele hoofdstad van Europa. Het bracht Henri de Gerlache en Philippe Reynaert op het idee om een documentaire te draaien over die keer dat Hollywood in de Borinage neerstreek. Hollywood au pied du terril is te zien in Cinematek tijdens een speciale avond rond Vincent van Gogh. Ook het met de hulp van Cinematek gerestaureerde Lust for life zal dan worden vertoond. Deze mooie, onderhoudende en accurate biografie begint (de armoe) en eindigt (de geestesziekte) met ellende en maakt haar titel vooral waar tijdens het deel waarin Van Gogh en Paul Gaugin, schitterend vertolkt door Kirk Douglas en Anthony Quinn, elkaar vinden in absint, vrouwen en de schilderkunst.

Zoals mag blijken uit de Minnelli-cyclus die Cinematek voorstelt, is Lust for life niet de enige keer dat Minnelli zich met succes buiten het musicalgenre waagde. Een van zijn grootste kassuccessen was Father of the bride, een komedie met Elizabeth Taylor als aanstaande bruid en Spencer Tracy als de vader die veel geld nodig heeft om al haar wensen in te willigen. Zijn Madame Bovary mag worden gezien en The bad and the beautiful is volgens Cinematek een briljante kijk op ambitie en desillusie in Hollywood.

Minnelli floreerde in Hollywoods studiosysteem en ging er min of meer samen mee onder. Hij was op zijn best als hij omringd was door producenten, scenaristen en setdesigners die het klappen van de zweep kenden, zodat hij zich kon concentreren op wat hij als geen ander kon: van een film (van decors, sets, acteurs) een lust voor het oog maken. Hij was een flamboyante estheet die zich goed liet betalen en aan zijn films prutste tot het kleinste detail goed zat. Dat werd alleen maar getolereerd omdat het resultaat visueel sterke, prachtig gekleurde films waren die met de regelmaat van de klok voor Oscars genomineerd werden en ook nog eens geld opbrachten.

Met zijn uitzonderlijke talenten liet hij het genre van de filmmusical pieken. Voor MGM draaide hij enkele van de meest geliefde en meest onweerstaanbare musicals. Denk maar aan het triomfantelijke An American in Paris, met muziek van George Gershwin, een fenomenale balletscène en zijn fetisjacteur Gene Kelly op het hoogtepunt van zijn kunnen. Of aan The band wagon met onvergetelijke tapdans van Fred Astaire en Cyd Charisse en Meet me in St. Louis met de mooiste Judy Garland die ooit op het scherm te zien is geweest. Laat de maartse buien en aprilse grillen maar komen, met Minnelli's musicals laat je de zon in je hart.

Cyclus Vincente Minnelli

data: 31/3 > 16/5 (31/3: double bill Vincent van Gogh)

waar: Cinematek, Brussel-Stad

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni