1508 protektion patrol pinkerton

Protection Patrol Pinkerton: huppelpopecuristen

Tom Peeters
© Agenda Magazine
02/02/2016

Achter de ogenschijnlijk speelse indiepop van Protection Patrol Pinkerton gaat een filosoof en cabaretier schuil, en dus een fundamentele twijfelaar.

De avond voor Protection Patrol Pinkerton, PPP voor de vrienden, een dag naar Nederland trekt, waar ze na sessies bij onder meer Giel Beelen al een kleine aanhang hebben, is frontman Jelle Denturck nog snel Pattex gaan kopen. “Mijn bril is kapotgegaan, en morgen moet ik optreden voor anderhalf miljoen Nederlandse tv-kijkers. Dat heet: DIY.” Zo begon de zanger-toetsenist destijds ook zijn carrière als cabaretier. “Ik had meegedaan aan een wedstrijd om te zien of ik dat zou kunnen en voor ik het wist stond ik in de finale van Cameretten. PPP is een beetje hetzelfde verhaal. We zijn begonnen als covergroepje en nu is ook dat aan het escaleren.”

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen optreden als cabaretier en als frontman van een rockband?
Jelle Denturck
: Als cabaretier sta je moederziel alleen op het podium en ben je volledig afhankelijk van de reacties van je publiek. Is dat niet mee, dan ga je met een rotgevoel naar huis. Bij muziek is dat niet per se het geval. Je voelt je veiliger, want de afstand met je publiek is groter. Een ander verschil is dat mijn cabaretvoorstellingen vrij absurdistisch waren. Muziek is persoonlijker, en, opvallend, het zijn vooral onze hypervrolijke nummers die tekstueel redelijk donker zijn. Ik hou ook van de afwisseling. Nu mijn cabaretcarrière op pauze staat, blijft het leuk om te beseffen dat ik nog ergens op kan terugvallen.

Je bent filosoof. Welke stroming sluit het best aan bij PPP?
Denturck
: (Lacht) Goeie vraag. Epicurus ligt mij wel. In de middeleeuwen klonk het bij veel filosofen, onder invloed van het christendom, dat een mens niet gelukkig kan zijn met het leven zelf. Pas als je dood bent, kan je gelukkig zijn. Epicurus zei het omgekeerde. Maar geluk bereik je volgens hem niet door het feestvarken uit te hangen. Nee, ook door iets zinnigs te doen met je leven, iets moois te maken en tegelijk nederig te blijven. Wij wilden met PPP nooit bekend worden, we willen vooral muziek maken waar we zelf fan van zijn.

Waarover gaat het slotnummer van de plaat, ‘One of these days’?
Denturck
: Over twijfel. Alles is aan het veranderen in ons leven. PPP is heel spontaan ontstaan. In het begin was alles tof: we waren studenten, hadden bijna niets te doen en deden alles samen. Maar bij deze tweede plaat voelden we druk. We haalden er een manager bij en moesten zien rond te komen.

En dus kan je eindelijk je studie in de praktijk omzetten?
Denturck
: Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is inderdaad twijfelen, aan alles. Het lukt me niet meer om een extreem standpunt in te nemen. Ik ben het gewoon om alles van 36 verschillende kanten te bekijken. Dat relativerende – het is maar popmuziek – hoor je ook in onze songs. Omdat de twijfel toesloeg, klonken de eerste opnames wat geforceerd, terwijl ik net hou van de onbezonnenheid van pakweg Yo La Tengo en van alles wat ogenschijnlijk simpel is, zoals Vampire Weekend. Dat blijft voor mij het summum.

Protection Patrol Pinkerton + Team William

data: 10/2, 20.00

waar: Ancienne Belgique, Brussel-Stad

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni