1471 verdonck ampe

Pieter Ampe & Benjamin Verdonck: We don't speak to be understood

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
21/04/2015

Pieter Ampe en Benjamin Verdonck wijden samen met Antonio Vivaldi een voorstelling aan de voortgang der seizoenen.

Danser en choreograaf Pieter Ampe studeerde onder meer aan P.A.R.T.S. en doorzwom al verschillende artistieke watertjes. Momenteel is hij in residentie bij het Gentse CAMPO, waar hij samen met beeldend kunstenaar en theatermaker Benjamin Verdonck – nog tot 2016 onder dak bij KVS en Toneelhuis – een nieuwe voorstelling maakte. Eerder hielp Verdonck Ampe bij diens afstudeerproject bij P.A.R.T.S., O feather of lead, en had Ampe een belangrijk aandeel in de danssequenties van Song#2, de voorstelling die Verdonck samen met Abke Haring maakte in 2012. Nu stellen de twee zich samen bloot aan de seizoenen.

"Het vertrekpunt voor een nieuwe voorstelling is in mijn geval meestal moeilijk onder woorden te brengen," vertelt Pieter Ampe. "Maar deze keer zijn Benjamin en ik wel van een concreet gegeven vertrokken: De vier jaargetijden van Antonio Vivaldi. Die muziek is uiteraard zeer bekend, maar wat ons vooral interesseerde, is dat de seizoenen hoe dan ook altijd blijven doorgaan, en dat ze dus zowel de tijd markeren als de mens die ermee wordt geconfronteerd."

Zelf ziet Ampe zich wel als een seizoensmens. "Ik heb inderdaad graag duidelijke seizoenen, al zijn ze natuurlijk ook voor een deel een menselijke constructie, en relatief. Ik heb deze winter in Amerika zowel bittere koude meegemaakt in New York als zeer mooi lenteweer in Los Angeles. Uit de gedichten die Vivaldi schreef om zijn compositie op te baseren, blijkt dat een Italiaanse winter toch wel warmer is dan een winter hier."

Ampe en Verdonck weten nog niet precies welke kant de voorstelling definitief zal uitgaan. "We hebben al een paar grote omwentelingen gehad in ons creatieproces," zegt Ampe. "Vivaldi zal in ieder geval zeer aanwezig zijn. We gebruiken de muziek als structurerend element, de seizoenen zullen wellicht een voor een voorbijtrekken. Belangrijk is vooral hoe we ons daar als mens toe verhouden: wat voor invloed hebben de jaargetijden op ons en omgekeerd. De seizoenen doen de tijd ook verlopen in een soort cirkel. Het is de vraag of we na elk seizoen klaar zijn voor het volgende, of dat we telkens met een ballast blijven zitten die moet worden opgekuist om het niet uit de hand te laten lopen."

Ook over de vorm moeten nog knopen worden doorgehakt. "Benjamin is iemand met heel veel ideeën, terwijl ik meestal heel emotioneel werk. Maar we proberen zoveel mogelijk samen te doen en te zoeken naar een gemeenschappelijke taal. Voorlopig is het een dansvoorstelling noch een theaterstuk. Het zal vooral een heel beeldende performance worden, maar waarschijnlijk op een uitgepuurde manier. In het begin van de repetities waren we nog met heel wat rotzooi bezig. We gingen de clichés en de chaos niet uit de weg, maar nu zijn we bezig met een schifting om te zien wat er overblijft. Alleen beelden met een essentie zullen het halen."

We don't speak to be understood

data: 28/4 > 2/5, 20.30

waar: KVS_BOX, Brussel-Stad

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni