Performatik-festival: 'Just do it'

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
10/03/2015

De vierde editie van Performatik schuift kunstenaars naar voren die aan de codes van het theater en/of de beeldende kunst morrelen. Curator van de manifestatie Katleen Van Langendonck (Kaaitheater) benadrukt dat de invulling en realisatie van het programma tot stand komt dankzij de inbreng van tien partners. Ze tipt zeven evenementen op de Brusselse Biënnale voor Performance Art waaronder een aantal gratis activiteiten.

Baisse-toi montagne, lève-toi vallon

Ulla von Brandenburg

18-19.03.2015

Kaaistudio’s

“De Frans-Duitse beeldend kunstenares Ulla von Brandenburg bijt de spits af met haar eerste grote theaterperformance, een creatie voor 25 koorleden van het Brusselse Brecht-Eislerkoor en 5 acteurs op scène. De voorstelling baseert zich op de gebruiken en rituelen van het Saint-Simonisme, een communistische gemeenschap die in het 19de eeuwse Parijs bestond. Hun basisdoelstelling: elk privilege op basis van geboorte afschaffen om uit te gaan van ieders mogelijkheden. Tot vandaag blijft dit jammer genoeg enkel een utopische gedachte. Von Brandenburg schreef zelf het libretto en schonk bijzondere aandacht aan het decor en de kostuums waarvoor ze met studenten van London School of Fashion samenwerkte. Na de Brusselse première trekt de creatie naar het Performa festival in New York. Ik ben enorm benieuwd.”

<THAT’S IT> (+ 3 FREE minutes)

Joëlle Tuerlinckx

21.03.2015

Kaaitheater

“Twee Brusselse grandes dames, Tuerlinckx en De Keersmaeker, stappen van museum naar theater over en andersom. Tuerlinckx noemt dit ‘totaalspektakel’ une lecture d’un travail. In wat ik zou willen omschrijven als een choreografie van de ruimte transformeert de kunstenares de basiselementen van een theater – licht, geluid, projectie, doeken, orkestbak, kadrering, enzovoort – tot acteurs. Door hier naar te kijken herontdek ik persoonlijk de theaterzaal waar ik al zoveel tijd in doorbracht. Tegelijkertijd is het een echte Tuerlinckx op scène: als vertrekpunt geldt haar immense archief. Het geluid, waar onder andere Christoph Fink voor tekent, neemt een belangrijke plaats in. In het Kaaitheater groeit deze voorstelling uit tot vijf en een half uur. Wees gerust: je kan binnen- en buitenlopen.”

Work/ Travail/ Arbeid

Anne Teresa De Keersmaeker

20.03- 17.05.2015

Wiels

“Curator Elena Filipovic nodigde al een tijdje geleden Anne Teresa De Keersmaeker uit voor een project in Wiels. Na lang nadenken kwam ze bij Vortex Temporum uit, haar voorstelling uit 2013 die nadrukkelijk rond tijd draait. De Keersmaeker vertaalt die choreografie op muziek van de Franse componist Gérard Grisey naar de voorwaarden van een museale tentoonstelling die negen weken zal lopen. Daarvoor werkt ze met een ruime selectie dansers uit haar vaste entourage samen, alsook met muzikanten van Ictus. Ik bewonder hoe iemand als De Keersmaeker constant nieuwe uitdagingen aangaat en ik ben blij dat deze expositie tijdens Performatik opent. De Keersmaeker, Xavier Le Roy en Elena Filipovic gaan 22 maart in Wiels overigens een gesprek aan over dans binnen het formaat van een tentoonstelling.”

A Possibility of an Abstraction: Square Dance

Germaine Kruip

28-29.03.2015

Bozar

“Ik zag deze performance eerder in het Stedelijk Museum Amsterdam waar ze tussen de indrukwekkende muurschilderingen van Sol LeWitt plaatsvond. Kruip werkt met derwisjdansers die uit religieuze overtuiging in trance dansen en via de bewegingen van hun armen hun geloof – het soefisme – door willen geven. De combinatie van rust, overgave, pretentieloosheid en bevreemding kon me betoveren. De Nederlandse kunstenares werkt met geometrie en het conceptuele maar weet daar steeds emotie in te brengen. Ik dacht dat dit enkel in een museum zou werken, maar in Biel zag ik de performance op een plein voor het station. Opnieuw was ik verkocht. In de Hortahal van Bozar hoop ik dat het publiek zich laat verleiden om de tijd te nemen en zich zal overgeven aan de kracht van deze uitzonderlijke derwisjen.”

Nowhere

Marino Formenti

18.03.2015-29.03.2015

Zsenne Art Lab

“Ik zag deze intense pianoperformance in Berlijn. De Italiaanse, naar Oostenrijk uitgeweken pianist Formenti zoekt een plaats in de stad waar hij twaalf uur piano speelt, eet en slaapt. Het is een heuse antifestivalperformance: in plaats van snel door het programma te zappen, moet je hiervoor tijd en aandacht reserveren. In Zsenne Art Lab cijfert Formenti zichzelf weg in de muziek van Cage, Satie en Eno. Op verschillende locaties in de stad – onder meer in Passa Porta en scholen in de buurt – alsook online kan het publiek eveneens zijn performance bekijken en beluisteren. Daardoor maakt hij van een intieme, private actie een brede publieke performance. Hij omschrijft zijn werk zelf als een soort heidense kapel waar muziek en omgeving één worden: blijf gerust lang zitten of val er bij in slaap.”

Aerobics

Bouillon Group

21-22.03.2015

Verschillende locaties in de stad

“Op de biënnale van Venetië ontdekte ik het werk van dit jonge Georgische performancecollectief. Voor Aerobics vertrekt Bouillon Group vanuit de religieuze situatie in hun thuisstad Tbilisi, waar gebedshuizen van de drie hoofdgodsdiensten – Christendom, Jodendom en Islam – naar verluidt heel dicht bij elkaar staan. Traditionele, erg herkenbare rituelen zoals het maken van een kruis mengen ze in deze performance in de openbare ruimte met bewegingen van een les aerobics. Zo trachten ze subtiel kritiek te leveren op de manier hoe we omgaan met godsdienst: aan de ene kant laat het ons koud, aan de andere kant zijn er fundamentalistische acties. In Brussel spelen ze op pleinen voor kerken, synagogen en moskees. Net zoals vele andere kunstenaars op deze biënnale, bespelen ze het moment zelf.”

Performatik Salons

18-29.03.2015

Verschillende locaties

“Het hele festival organiseren we salons waarin kunstenaars, curatoren en het publiek in gesprek gaan met elkaar. Centraal staan de verschillen en overlappingen tussen de posities van de theatrale toeschouwer versus de museale kijker. Zo draait het eerste salon Breaking the Frame rond het doorbreken van gewoontes rond tijd, plaats, object en lichaam in theater en museum. Aan het woord komen Shannon Jackson van de universiteit van Californië die binnenkort The Way We Perform Now publiceert en Hendrik Folkerts, een van de curatoren van Documenta 14. We sluiten af met Pieter T’Jonck in gesprek met Hans Ulrich Obrist over diens live art exhibitions. Ertussen zitten thematische salons over onder meer performance in de publieke ruimte, rituelen of het gebruik van landschap in film en performance.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni