Medulla Bjork De Munt

Nieuw seizoen: Munt speelt jaartje vreemd

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
25/03/2015

Heel wat milder over de federale overheidsfinanciering van De Munt dan rond Kerst 2014, presenteerde Muntdirecteur Peter de Caluwe vorige week het seizoen 2015-2016. Wegens verbouwingen wordt dit het Extra Muros-jaar (Get Lost) richting klassieke theaterpanden in de stad. De beloofde ‘verrassingslocaties’ voor de rode draad Homo Ludens worden niet waargemaakt.

Voor het eerst deze eeuw presenteerde De Munt zijn volgend seizoensprogramma Get Lost (in de stad, red.) buitenshuis, in het stadhuis van Brussel. Met Cultuurschepen Karine Lalieux (PS) en eerste schepen Alain Courtois (MR) op de eerste rij. Een politiek statement van formaat; dit beleidsniveau staat het dichtst bij de burger. Het blijft immers wachten op verduidelijking van de federale financiering, na de budgetronde de volgende weken.

“Het blijft fragiel om inkomsten te vinden van partners,” zo stelde Peter de Caluwe. “In december 2014 noteerden we een budgetdaling van 1,6 miljoen euro. Op tien jaar tijd is de subsidie met ruim twintig procent geslonken. De toelage van de federale overheid spijst enkel de werking, de personeelskost en het gebruik van gebouwen. Alle creaties en producties worden gefinancierd door eigen inkomsten.”

Maar daarin was De Munt wel een goede leerling. Met een zaal van 1.100 zitjes werd de kaap van 7,36 miljoen euro aan ‘box office’ binnengerijfd. De ticketverkoop deed het dus als nooit tevoren met een stijging, het achtste jaar op rij. “We hebben in 2014 goed geboerd,” gaf de Muntdirecteur mee. ”Hopelijk gaat de federale overheid nu mee nadenken om alle kosten te beperken.”

Verbouwing
Het seizoen 2015-2016, met tien opera’s waarvan twee concertant, speelt dus Extra Muros. Versnipperd moet de liefhebber dus naar theaterzalen waar de Munt al eerder werkzaam was: het Koninklijk Circus, Kaaitheater (met driemaal dans van De Keersmaeker), De Hallen van Schaarbeek, Théâtre National, Bozar, Flagey en Rosas. Deze opvanginfrastructuur bleek de goedkoopste optie.

Nieuwe locaties als Thurn & Taxis, waar L’Elisir d’Amore (Donizetti) met tonnen zand zou gespeeld worden, konden om akoestische en budgetredenen (productiekost van 1,9 miljoen euro) niet weerhouden worden.

Ook een productie in de kathedraal stuitte op ‘prioriteiten van de clerus’, schimpte de Caluwe. Met de Stad konden wel diverse evenementen afgestemd worden. Er komen Munt-concertini met geluidsversterkers op het Muntplein. Tijdens Brussel-Bad wordt op het strand een groot scherm geplaatst voor projectie van vier opera’s. En nog meer ‘cultuur voor het volk’ is het plan om in de zomer van 2016 een concert op de Grote Markt te organiseren.

Het Extra Muros-jaar is, na enkele moeilijke termijnverschuivingen, wel eindelijk getimed. “We spelen dit jaar met budgetten, met locaties en met creativiteit om de verbouwingen in goede banen te leiden,” aldus de Caluwe. “Een waar mirakel, dat het huis overeind blijft, want de nieuwe seizoensplanning kregen wij – uitzonderlijk laat – pas in januari rond.” De werken aan de Ateliers (Leopoldstraat), het administratief gebouw en de repetitiezaal zijn inmiddels gestart en lopen een kleine vertraging op. Eind oktober moet dit opgeleverd zijn. Het personeel zit inmiddels in de Nationale Bank. In juni start dan de verbouwing van het theaterhuis, om in maart 2016 klaar te zijn. In de zaal worden de oude zitjes vervangen. Balkon 1 is al klaar.

Verder wordt de klimaatregeling aangepast; de toevoer zal vanuit de vloer komen in plaats vanuit de koepel zoals nu. “Hopelijk lost dit alle hoestdriften op,” grinnikte de Caluwe. Ook het ondertoneel wordt vernieuwd. De goederenlift verhuist hiervoor naar opzij, en er komt een nieuwe ingang voor decorbouw via een nieuwe lift. Daarvoor moet eerst een tunnel onder de Leopoldstraat gegraven worden; het blijft wachten op gunning van de Stad. Die tunnel moet de decorverhuis faciliteren. Vanuit de Ateliers (-1) kan die ondergronds geregeld worden tot op het Muntpodium. “Op die manier kan tot twintig arbeidsdagen per jaar aan technici uitgespaard worden,” stelt de Caluwe.

Het seizoen ziet er tegelijk speels en voor een verscheiden publiek uit. Op een wereldcreatie werd niet bespaard, dankzij Frankenstein op muziek van Mark Grey. Ook Brusselse premières staan weer op het menu, als het hier nooit gespeelde Adriana Lecouvreur (Cilea), de première van de pastiche-opera L’Opera Seria (Gassmann), La Vestale (Spontini) en de herneming van Björks opera Medulla op vraag van het publiek. Voor de gevoelige abonnees die zich vorig seizoen al eens geschokt voelden naar regie, wordt voor Powder Her Face (Adès) een alternatieve avond aangeboden. En Berlioz’ Béatrice et Bénédict wordt de eerste productie in de gerestaureerde Munt (maart 2016). Ook benieuwd?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni