© Kilti

Na de biomand, het cultuurzakje: 'We willen culturele gewoontes doorbreken'

Hanne-Lise De Valck
© Brussel Deze Week
01/07/2015

Cultuur komt in alle vormen. Sinds kort ook in een ‘Cultuurzakje’ of Panier Culturel. Naar analogie met de groentenpakketten willen de uitvinders van het Panier Culturel lokale cultuurconsumptie aanmoedigen. Tweemaandelijks krijgen de abonnees een kleine selectie cultuur op hun bord.

‘W ij willen cultuurliefhebbers nieuwe initiatieven leren kennen, naast lokale artiesten en zalen”, licht Coline Raynaud, projectmedewerker bij Bah Voyons! toe. “In Brussel gebeurt heel wat op cultureel vlak. Wij willen mensen aanmoedigen om nieuwe locaties te bezoeken, hen laten kennismaken met de vele artiesten die ons omringen, of plekken te herontdekken. De mens is een gewoontedier, maar curiositeit kan je aanwakkeren,” volgens Raynaud. Het initiatief komt van Kilti, die vorig jaar met succes de eerste Paniers Culturel in Lille lanceerden. De jonge Brusselse vzw Bah Voyons! richtte begin dit jaar een Brusselse poot op. In april werd een eerste zakje gelanceerd rond het thema Sacrés caractères. In juni volgde Old School.

Culturo’s met grote honger kunnen voor een groot pakket kiezen voor 49 euro. Kleine hongertjes kunnen gestild worden aan 25 euro. Afhankelijk van het pakket, krijgt u een audiovisueel werk, een literair werk en tickets voor artistieke evenementen. Het geheel wordt gepresenteerd in een stoffen zak, elke editie bedrukt door een andere kunstenaar. Geïnteresseerden tekenen ten laatste de twintigste van de maand voor de lancering van het cultuurpakket in. Het thema is bekend, de inhoud niet. Die blijft een verrassing tot op de dag van de lancering op een speciale locatie.

Verwondering
De aftrap van Kilti in Brussel vond op 25 april plaats in Les Ecuries van de tram, het oude MIVB-depot waar sinds kort een wekelijkse biomarkt huist. “Tijdens de lancering is iedereen aanwezig die betrokken is bij die editie, zowel artiesten, programmatoren als cultuurliefhebbers. We willen een gezicht geven aan de mensen en de link tussen de makers, organisatoren en de gebruikers zichtbaar maken. Het principe van de korte keten, net zoals bij een groentenpakket.” Deelnemers krijgen tijdens de lancering een voorsmaakje van wat ze in hun zakje vinden in de vorm van een concert, lezing of expositie.

“De avond zelf kan je geen cultuurzakje meer kopen om overschotten te vermijden, ook weer naar het idee van groentenpakketten. Tegelijkertijd maken we mensen op die manier warm om zich in te schrijven voor de volgende editie. Tijdens de lancering ontdekken de abonnees de inhoud van het zakje. We willen inspelen op die verwondering, zodat mensen met elkaar en de artiesten aan de praat gaan of met andere deelnemers afspreken om samen naar een voorstelling te gaan.”

Solidariteit
De inhoud is heel divers, zowel qua artiesten als disciplines. Het literaire werk is voorlopig nog Franstalig, de andere werken zijn voor een breed publiek. “We hebben bij de opstart zelf actief gezocht naar interessante partners en artiesten. Ondertussen vinden zij ons ook. Abonnees kunnen zelf suggesties doen. We proberen een evenwicht te bewaren tussen bekende en onbekende dingen. Mensen kunnen ook plaatsen herontdekken, we zijn zeker niet enkel geïnteresseerd in nieuwe initiatieven. De kwaliteit interesseert ons meer dan de ervaring of bekendheid van een plaats of een artiest. Mensen inspiratie geven, daar draait het ons om.”

Ondertussen groeit Kilti gestaag voort. Bij de tweede editie werd het panier solidarité gelanceerd, om cultuur voor meer mensen toegankelijk te maken en un panier à partager, een pakket om te delen. Een maandelijks pakket wil Kilti niet. “We willen mensen rustig cultuur laten beleven, tijd geven om het boek te lezen of samen een tentoonstelling te bezoeken en zo op ontdekkingstocht gaan in Brussel.”

Zelf creatief? Kilti lanceert een oproep om het zakje voor oktober te ontwerpen. Wie zin heeft zijn ontwerp op het volgende cultuurzakje te zien, kan nog tot 31 augustus een voorstel indienen.

Alle info over het cultuurzakje vindt u terug op www.kilti.be.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni