Musea en bezoekers twitteren tijdens MuseumWeek

NB
© brusselnieuws.be
24/03/2015

‘7 dagen, 7 thema’s, 7 hashtags’, dat is de slogan van de wereldwijde MuseumWeek op Twitter. Ook de Brusselse musea doen mee. Bezoekers kunnen hun mooiste ervaringen en foto's delen via de sociale netwerksite.

Via Twitter willen musea wereldwijd mensen mobiliseren om musea te bezoeken. Maar ook het interactieve aspect speelt een belangrijke rol. Zo kunnen museumbezoekers of geïnteresseerden dagelijks met een verschillende hashtag (#) hun ervaringen delen via Twitter.

De MuseumWeek loopt van 23 tot 29 maart wereldwijd. Maandag ging de hashtag #secretsMW de wereld rond. Zo gaf ook de Botanique in Brussel een blik achter de schermen.

Het project ontstond vorig jaar toen 12 Franse musea, in samenwerking met de Franse minister van Cultuur, het project lanceerden. Ze mobiliseerden 300 musea in verschillende Europese landen. Dit jaar groeide het uit tot een mondiaal project. Meer dan 1.000 instellingen schreven zich in voor de Museumweek.

In Brussel nemen acht musea deel, waaronder de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in België, de Botanique en het Museum voor Natuurwetenschappen. Vandaag dinsdag staat alles in het teken van de herinnering, vandaar de hasthag #souvenirsMW. Dinsdag deelde een bezoeker een herinnering aan de KMSKB via Twitter.

Jacques Remacle is gedelegeerd beheerder van Arts&Public, een vereniging die ijvert voor gratis toegang tot musea binnen de Franse Gemeenschap. Elke eerste zondag van de maand bieden nu al meer dan 100 musea gratis toegang aan. Arts&Public is ambassadeur van het MuseumWeek-project in Franstalig België en benadrukt de belangrijke rol van social media.

“We weten dat de communicatie tussen musea en jongeren moeilijk verloopt. Daarom willen we met dit project die communicatie verbeteren. Zo stimuleren we ook musea zonder Twitteraccount om een account aan te maken. Ze kunnen dan foto’s of extra informatie delen en verspreiden tijdens de MuseumWeek, waardoor ook jongeren makkelijker te bereiken zijn”.

Woensdag is het aan de hashtag #architectureMW, nadien volgen #inspirationMW, #familyMW en #favMW. Zondag mogen bezoekers afsluiten met een selfie en de hashtag #poseMW.

Meer informatie over de MuseumWeek kan u vinden via deze link.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni