1467 Verhelst XL 7

Maud Bekaert en Johan Tahon, verwant met Verhelst

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
24/03/2015

Voor de reeks sculpturale installaties van Verhelst XL die voor en na de theatervoorstelling Hotel Malaria te zien zijn, werkte Peter Verhelst samen met beeldende kunstenaars Maud Bekaert en Johan Tahon – kunstenaars die hij goed kent en die er ook voor openstaan om hun werk deels uit handen te geven.

Maud Bekaert is letterlijk beeldhouwster want de Brugse kapt letters in steen. Het gevoel van verwantschap met Verhelst werd zo groot dat ze inmiddels ook levenspartners zijn. "Peter kijkt naar schoonheid met een gretigheid die enorm aanstekelijk is, omdat hij die gretigheid zo goed kan vatten en verwoorden," vertelt ze. "Het werkt voor mij heel inspirerend om in de aanloop naar een creatieproces met Peter te spreken over de dingen waar we samen naar kijken."

Voor Verhelst XL werkte Bekaert mee aan de 'Lichtgevende muur' en het 'Huis van druppelende stenen'. Voor Bekaert vormen ze een plek waar tijd kan verdwijnen. "De plek omhelst de bezoeker met het beeld van de stenen, het licht en de rook van de kaarsen, de stilte en het ritueel waarmee de tranen van de stenen en de as van de opgebrande wensen worden vermengd. Je kan gewoon kijken en alles laten gebeuren. Je kan een wens doen. Je kan denken of net niet denken. Het is voor iedereen een vrijplaats."

Johan Tahon is met zijn veelal gipsen beelden vertegenwoordigd in verschillende binnen- en buitenlandse collecties. Hij en Verhelst kennen elkaar al bijna twintig jaar. Volgens Verhelst is hun samenwerking geen toeval omdat Tahon sowieso heel theatrale werken maakt. Ook Tahon voelt behalve vriendschap ook verwantschap: "Peter heeft een extra sensor voor beeldende kunst. Hij merkt veel zaken op waar andere mensen aan voorbijgaan. Niet alleen op het vlak van kunst, maar ook op andere domeinen merk je dat hij de kleinste details ziet. Je zou kunnen zeggen dat zijn teksten en mijn beelden van dezelfde plek komen. Een plek aan de rand, waar het onderbewuste, de poëzie, de symbolen en archetypes van het verloren gegane ritueel een plaats hebben. We vertellen hetzelfde via een ander medium. Met het grote verschil dat mijn sculpturen zich in een soort oerstilstand bevinden, terwijl het werk van Peter de tijd in zich meedraagt, omdat woorden en theater dat veronderstellen. Maar Peter slaagt er wel in die tijd soms heel traag te laten verlopen. Hij zit tussen ons normale tijdsbesef en de stilstand in."

Hotel Malaria & Verhelst XL

data: 1 > 3/4

waar: Kaaistudio's, Brussel-Stad

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni