1488 Michel Hatzi
© Mael G Lagadec

Marni Jazz Festival: vier maal Michel Hatzigeorgiou

Georges Tonla Briquet
© Agenda Magazine
01/09/2015

De twaalfde editie van het Marni Jazz Festival staat in het teken van de bas. Centrale muzikant die een carte blanche kreeg, is Michel Hatzigeorgiou, de man die jarenlang Toots Thielemans begeleidde en tegelijkertijd met Aka Moon jazz een nieuwe richting gaf.

Net op het moment dat Michel Hatzigeorgiou gastheer is van het festival met maar liefst vier concerten, verschijnt zijn eerste soloplaat La Basse D’Orphée. Het is meteen een weerspiegeling van wat hij allemaal zal aanbieden. “Aanvankelijk had ik het idee om er echt een soloplaat van te maken. Geleidelijk aan gaf ik die uitdaging op en nodigde een aantal gasten uit, waaronder Stéphane Galland. Met hem doe ik een duo-concert. Ik nam tevens twee nummers op met Dré Pallemaerts en Erwin Vann. We vormden indertijd het trio Inner Peace Band en brachten een aantal cd’s uit. Door de nieuwe opname en dit concert tijdens het festival komt er waarschijnlijk een vervolg. Natuurlijk staan er op mijn plaat ook solostukken die ik live zal spelen.”

Buitenbeentje op de affiche is Sinister Sister waarvan niets op zijn solo-cd terug te vinden is. Met deze groep grasduint hij in het repertoire van Frank Zappa.

Traditie en avant-garde
Hatzigeorgiou heeft zijn manier om op te volgen wat er zoal omgaat in de huidige jazzscène. “Als er iets spannends gebeurt, is er meteen een buzz onder muzikanten. Vele jongeren vragen mij ook om in hun groep te stappen. In de mate van het mogelijke doe ik dat. Waar de nieuwe lichting mee bezig is, interesseert mij enorm. Neem Lander Gyselinck bijvoorbeeld, de drummer van Sinister Sister. Je hoort meteen dat hij iets te zeggen heeft. Hij is geïnspireerd door de traditie maar zit vooral volledig in de avant-garde. Dat is ook altijd mijn uitgangspunt geweest. Ik begeleidde jaren Toots Thielemans met een repertoire van klassieke jazz, een genre dat hij mee hielp creëren, vergeet dat vooral niet. Daarnaast leefde ik mij uit met Aka Moon, een totaal ander gegeven. Muziek maakt deel uit van een tijdperk maar is terzelfdertijd tijdloos. Of je jazz speelt of Mozart, je moet vooral iets te zeggen hebben. Wie die oudere nummers vandaag herneemt, moet ze ook doen herleven. Dat is de magie van goede muziek. Het graantje werd gezaaid in het verleden maar het kan hedendaags klinken door er je eigen ziel in te leggen.”

De bas is het hart
Of jazz mogelijk zou zijn zonder bas? “Onder een andere vorm dan maar dat geldt voor elk genre. Als muziek het menselijk lichaam voorstelt, dan is de bas het hart. Je kan leven zonder hersenen, alhoewel er dan niet veel zou gebeuren, maar zonder hart is het gedaan. De bassist zorgt voor de noodzakelijke pulsaties en doorstroming. Hij koppelt het ritme aan de harmonie en de melodie. Iemand als Jaco Pastorius verlegde de limieten maar hij verloochende nooit de essentiële rol van de bassist: ondersteuning van de anderen. Net daardoor was hij zo een immens muzikant. Pino Palladino is nog zo iemand, zij het op een andere manier. Ik heb hem nooit een solo horen spelen maar hij heeft dat ook niet nodig. Hij is sowieso een magiër in de rol van begeleider. Een goede bassist moet echt geen groot solist of improvisator zijn. Kijk maar naar iemand als Paul McCartney. Dat is toch ook niet slecht wat hij gedaan heeft (lacht). Mick Karn van Japan is nog zo iemand die ik daarom bewonder.”

Marni Jazz Festival

data: 8 > 19/9

waar: Théâtre Marni, Elsene

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni