F1446 the loft 2014 karl urban

The Loft: De slimste thriller ter wereld

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
13/10/2014

Geen Belgische film lokte meer mensen naar de bioscoop dan Loft, een vernuftige, stijlvol gefilmde whodunit over vijf mannen die een dood meisje aantreffen in hun geheime loft. Regisseur Erik Van Looy kreeg de kans om de Amerikaanse remake zelf in goede banen te leiden.

Vijf vrienden huren in het geniep een loft om ongestoord te kunnen stoeien met hun liefjes. Aan dat liederlijke leven komt een bruusk einde wanneer in het bed het lijk van een mooi meisje wordt gevonden. De ingenieuze, knap gefilmde thriller Loft lokte eind 2008, begin 2009 1.186.071 bezoekers naar de bioscoop, een record voor een Belgisch film.

Voor de Amerikaanse remake van zijn eigen film kon regisseur Erik Van Looy mooi volk strikken als Karl Urban uit de Star Trek-films van J. J. Abrams, James Marsden uit X-Men, Wentworth Miller uit de tv-serie Prison Break en het Belgische goudhaantje Matthias Schoenaerts uit Bullhead en The Drop. De opnames dateren van de zomer van 2011 maar om studio-politieke redenen, komt de film in Amerika pas op 23 januari 2015 uit (maar wel op minimum 2.000 bioscoopschermen).

In België is het lange wachten nu al voorbij.

Daags na de persvisie, weken voor de première, stonden de Vlaamse kranten al vol met recensies van The Loft. Voel je je daar lekker bij?
Erik Van Looy:
Er wordt met een grote loep naar The Loft gekeken. Ik begrijp dat wel. Mensen hebben hier drie jaar op de Amerikaanse versie moeten wachten. Ze willen na alle berichtgeving en het uitstel weten of de film goed is. Bovendien ben ik een publiek figuur.

Het is opboksen tegen een iconisch succes. Ik ga er uiteraard niet van uit dat er terug 1,2 miljoen Belgen naar gaan kijken. Maar ik heb er wel vertrouwen in. Ik heb de film ondertussen tweehonderd keer gezien maar na een kwartier word ik nog altijd meegezogen. Dat ligt aan ieders werk maar toch vooral aan het scenario.

De opnames dateren van 2011. Wat herinner je je nog?
Van Looy:
Ik herinner me een heel groot avontuur. In plaats van twintig mensen stonden er honderd te kijken hoe een eenvoudige interieurscène opgenomen werd. Ik heb de gewoonte om iedereen op de set de hand te drukken. In New Orleans heb ik na de twaalfde camion en zeventigste handdruk opgegeven. Er kwam ook iemand zeggen dat dat echt niet kon. Niemand verwacht dat je iedereen een hand geeft. Knikken mag nog net.

Omdat ik de film al eens gedraaid had, verscheen ik met een voorsprong op de set. Dat was handig want het is al niet gemakkelijk om twee acteurs in bedwang te houden en ik had er vijf. Dat betekent een grote hoeveelheid testosteron en deugnieterij. De Amerikaanse acteurs hadden de gewoonte om ’s morgens te kijken hoe hun Vlaamse voorgangers de scènes aangepakt hadden. Ze gaven zich volledig en hielden van hun rol. Er zit een gelaagdheid in de personages die je weinig aantreft in de Amerikaanse mainstream.

Waren James Marsden en co makkelijk te overtuigen om naar België te komen voor de binnenopnames?
Van Looy:
Om financiële redenen hebben we alle buitenscènes in New Orleans opgenomen en alle binnenscènes hier. Het was goedkoper om het interieur van de loft in Vilvoorde te bouwen en met een kleine ploeg te werken. Tegen de acteurs hebben wel gezegd dat het in Brussel was. Als ik gezegd had dat ze naar Vilvoorde moesten komen, waren ze misschien afgehaakt.

Ze reisden met scepsis naar Brussel af. Benieuwd wat dat zou geven, een ploeg van maar veertig man. Zouden er wel broodjes zijn? Maar na een paar dagen gaven ze toe dat het zeer efficient was. ‘Belgians are real hard working people,” zeiden ze.

In multitasken zijn we beter dan de Amerikanen. Op de set zorg ik zelf voor een stoel en sleur die zelf van a naar b. Dat is in Amerika uitgesloten. Daar krijg je een stoel en is er iemand aangeduid om je stoel te verplaatsen. De stoel maar niet de rugzak die aan de stoel hangt want dat staat niet in de taakomschrijving.

Heb je Manneken Pis laten zien?
Van Looy
: Die acteurs hebben in België best een leuke tijd gehad. De R&R, rest and relaxation, was in orde. Een concert van Prince in Gent, bezoek aan het Koninklijk Paleis, de aankomst van de Tour de France op de Champs-Elysées in Parijs: ze hebben zich niet verveeld. Wentworth Miller stond tussen 300 andere mensen aan te schuiven voor een bezoek aan de serres van Laken. Hij vond dat een prettige ervaring.

Oorlogsverhalen overgehouden aan de samenwerking met Joel Silver, een van de producers van The Loft?
Van Looy:
Ik weet niet of die vraag straks nog relevant is. Er komt nog nieuws. (Toen Joel Silver een deal sloot met Universal Pictures nam hij The Loft mee. Op het laatste nippertje zag Universal Pictures af van een release. Dit interview dateert van voor het akkoord met Open Road Films om The Loft in januari alsnog groot uit te brengen, nr)

Joel Silver is de kleurrijke figuur achter Die Hard en The Matrix. Hoe het straks ook afloopt, je hebt er mee samengewerkt.
Van Looy:
De eerste keer dat ik naar hem toe moest, was ik bang dat hij zou eisen dat de loft op het einde ontploft (lacht). Dat heeft hij gelukkig niet gevraagd. Zoals het cliché wil, kwam hij altijd te laat en was hij steeds rap weg. Na het zien van de film suggereerde hij een paar veranderingen maar een must waren die niet want hij vond de film goed zoals hij was. Met een van zijn monteurs heb ik er nog twee weken op gewerkt. Die gast had Transformers gemonteerd. Dat klinkt onnozel want Transformers is geen hoogtepunt in het cinematografisch landschap maar hij had wel verstand van montage. De Amerikaanse versie is snediger geworden: dik tien minuten korter dan de Vlaamse versie zonder dat je het ziet.

Het lag niet aan de film dat de release zo lang uitbleef. “It was never about the movie, it was always about politics,” zei de Amerikaanse producent.

Trappelde je filmcarrière door het uitblijven van de release van The Loft, ter plaatse?
Van Looy:
Dat denk ik niet. Dat uitstel was niet prettig. Maar we onderhandelen nu over een oneindig veel betere releasedatum (en dat is dus gelukt, nr). Soms heb je gewoon geduld nodig. Aan De Zaak Alzheimer heb ik acht jaar kunnen werken omdat de film maar niet gefinancierd geraakte. Mijn carrière zou er heel anders uitgezien hebben als ik het eerste scenario zou verfilmd hebben. Hoe langer je aan een film werkt, hoe beter hij wordt.

Sowieso maak ik maar om de vier, vijf jaar een film. Ik heb de voorbije jaren gewerkt aan het scenario voor De Premier. De opnames zijn voorzien voor 2016. Zoals je weet doe ik ook andere dingen. De Slimste Mens Ter Wereld bijvoorbeeld.

The Loft HHHI

US, BE, 2014, dir.: Erik Van Looy, act.: Karl Urban, James Marsden uit X-Men, Wentworth Miller Matthias Schoenaerts, 104 min.

zalen: Kinepolis, UGC Gulden Vlies

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni