© J. Ellwood

Kris Verdonck: Hier wonen de machines

Johan De Smet
© brusselnieuws.be
11/02/2016

Misschien is de wereld wel beter af zonder de mens. Wij kappen, vervuilen en vergiftigen de planeet toch maar kapot. Kunstenaar Kris Verdonck zet z’n onderzoek naar lichaam en machine verder met ‘In Void’, waarin het menselijk lichaam resoluut wordt geweerd. Vanaf 11 februari in de Kaaistudio's.

In elke ruimte van de Kaaistudio’s kom je een andere installatie van Verdonck tegen. De verrassend dreigende aanwezigheid van een gigantische bal. De verontrustende herrie van een V6 motor die op volle toeren draait. Maar ook het vrolijk gestuiter van een robot. Of de troostende schoonheid van warme koperblazers, weliswaar mechanisch aangedreven, maar met tenminste een vage herinnering aan de menselijke adem, en dus een kloppend hart.

Kris Verdonck: "We hebben het hele gebouw gevuld met ‘dingen’. De bezoeker krijgt een code om de deur te openen. En dan mag je vrij rondlopen waar en hoe je wil.
Ik wil de mensen zelfs oproepen om op de meest onmogelijke momenten te komen, wanneer je bijna zeker bent dat je niemand anders zal tegenkomen. Zo kan je alleen rondlopen en de ‘dingen’ voor jou laten spelen en ze alleen ontdekken. Ik denk dat dat het fijnste is. Alleen ronddwalen, als in een spookhuis met allerlei rare dingen rond je."

Er zijn geen zaalwachters om je de weg te wijzen. En idealiter kom je best zo weinig mogelijk bezoekers tegen. Liefst zo weinig mogelijk menselijke aanwezigheid tout court.
Verdonck
: "Buiten jezelf omdat je jezelf nodig hebt om iets te zien."

Maar als dat…
Verdonck
: "...als ik dat zou kunnen uitschakelen zou ik het zeker doen! (lacht) De hele installatie is begonnen met de idee van een mensloze wereld. Als je het over menselijke aan- of afwezigheid wil hebben is theater hét medium par excellence om het over afwezigheid te hebben. Muziek kan digitaal zijn, schilderkunst abstract. Maar theater en dans dat blijft natuurlijk vlees en bloed. Het moment dat je dat weghaalt heb je het per definitie over afwezigheid. Het gaat over een wereld die uit machines bestaat. Er is deze keer zelfs geen menselijke stem meer, geen afbeelding meer van het menselijke lichaam."

Dus zelfs geen holograms meer van acteurs bijvoorbeeld.
Verdonck:
"Zelfs dat is deze keer verdwenen. En dat is zeker geen toeval. Ik wou dat helemaal weg. Wat gebeurt er als de planeet eindelijk van ons af is?"

En zo past het ook mooi in het kader van het Burning Ice festival van het Kaaitheater. Dat gaat over de precaire toestand van onze planeet.
Verdonck:
"Er is een heel mooi verhaaltje van de Duitse schrijver Heiner Müller. Eerst was er een tijd van de planten op deze planeet, toen kwamen de dieren en dan wij, de mensen. De planten en de dieren zijn ondertussen al bijna weg, en wij zullen ook wel verdwijnen. We zijn gewoon een van de vele bezoekers van dit oppervlak. Wie of wat het zal overnemen van ons? Misschien zijn het aliens, misschien zijn het wel de machines. En bij Müller hoeft dat niet dramatisch te zijn. De manier waarop we elkaar uitmoorden, is wel extreem dramatisch, daar twijfel ik niet aan. Maar Müller heeft er geen probleem mee om na te denken over ‘wat komt er na ons?’"

"De meeste van deze machines blijven hun theatertje spelen, ook al zijn wij er niet. Een beetje zoals de boom die valt in het bos als er niemand is om dat te zien – is de boom dan gevallen of niet? Er zijn geen bewegingssensoren of zo geïnstalleerd. Of er iemand staat te kijken of niet, dat maakt voor de machines niet uit. Ze doen wat ze moeten doen, en wij komen gewoon op bezoek. Ze leven hier, in hun wereld. Dat is ook voor mij een raar gevoel. Als je beeldend werk maakt, dan zet je dat neer en je gaat naar huis. Je weet dat het er de volgende dag nog precies zo zal staan. Maar deze gaan gewoon door met performen als ik thuis zit."

Je bent al heel lang bezig met deze thematiek. Maar je bent er nog nooit zo extreem in doorgegaan. Is dit dan het eindpunt van een onderzoek?
Verdonck:
"Het probleem is dat ik het in elk interview van de laatste tien jaar over een eindpunt heb, en we blijven maar doordoen. (lacht) Het is zeker wel een stap, ja. Om alles zo uit te schakelen. We kunnen dit nog een keertje herhalen op het podium, met een zittend publiek. Da’s een variatie die ik nog niet heb gedaan."

Of je kan iets maken en het dan niet tonen, om ook de menselijke toeschouwer uit te schakelen. Al zal het wat moeilijk zijn om daar subsidies voor te sprokkelen…
Verdonck:
(lacht) "Ja de minister zou daar misschien wat problemen mee hebben. Maar je hebt gelijk, ik ken niet veel andere projecten die het op dergelijke manier én over theater én over afwezigheid hebben. Dus ergens zit ik wel op het einde van de draad te knabbelen."

In Void van Kris Verdonck
op 11/2 om 19u, en op 12, 13 en 14/2 vanaf 11u
in de Kaaistudio's

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni