1455 KLASSIEK Jacobs Rene 20
© Josep Molina

Klassieke kerst- en nieuwjaarsaffiche in Bozar

Elise Simoens
© Agenda Magazine
17/12/2014

Uitbundigheid, diepgang, hartstocht, tederheid, vreugde en charme. Zo uiteenlopend en rijk is het karakter van de de kerst- en nieuwjaarsaffiche van Bozar Music. Bachs alombekende Weihnachtsoratorium staat er naast het zelden uitgevoerde L’Enfance du Christ van Hector Berlioz. Het NOB en deFilharmonie zorgen voor de vrolijke nieuwjaarsnoot.

‘Hartstochtelijke expressie, innerlijk vuur en ritmische stuwkracht’, zo typeerde Hector Berlioz zelf zijn muziek. Vaak zijn die kenmerken synoniem van stevig wat decibels. Maar Berlioz kon ook intensiteit en expressie oproepen zonder het grootse gebaar op te zoeken. Zijn oratorium L’Enfance du Christ is daarvan een prachtvoorbeeld. "Het onderwerp leende zich van nature tot onschuldige en zachte muziek", zo getuigde de componist.

Vandaar het heel zuinige gebruik van het nochtans immense ensemble (vocale solisten, symfonieorkest en groot koor). Berlioz zelf schreef de tekst van dit charmante, aandoenlijk archaïsche werk dat we jammer genoeg maar heel zelden te horen krijgen. Het symfonieorkest en koor (en kinderkoor) van de Munt worden voor de gelegenheid versterkt door het Vocaal Ensemble Reflection (19/12 om 20u. en 21/12 om 15u.).

Bij Bachs overheerlijke Weihnachtsoratorium horen topmusici. Een geluk dus dat Bozar René Jacobs wist te strikken. Aan het hoofd van het RIAS Kammerchor, het barokorkest B’Rock en een schare solisten onder wie de onovertroffen alt Bernarda Fink kan deze uitvoering niets anders dan een feest opleveren. Jacobs staat voor een weldoordachte en beklijvende retoriek die je aandacht van begin tot einde vasthoudt.

De evangelist vertelt het kerstverhaal dat verder verrijkt wordt met aria’s, koren en instrumentale stukken. Houtblazers en uitbundige trompetten onderstrepen er de blijdschap en vreugde over de geboorte van Christus. (20/12 om 20u)

Verwennerij
Pure verwennerij, dat is wat het NOB in petto heeft voor zijn nieuwjaarsconcert. Zoek geen grootse dramaturgische strategie achter het concertprogramma. Hier weerklinkt eenvoudigweg onweerstaanbare topmuziek. En dus staan Griegs Peer Gynt suite en ouvertures van Rossini en Mendelssohn broederlijk naast de Kaiser-Walzer van Johann Strauss jr. Met Ivo Hadermann en Leo Wouters heeft het orkest twee fantastische koperblazers in eigen rangen.

Zij spelen respectievelijk Mozarts eerste hoornconcerto en het aanstekelijke Allegro con spirito uit het concerto voor trompet en orkest van Johann Nepomuk Hummel. (4/1 om 15u).

Geen nieuwjaar zonder de beroemde walsen van Johann Strauss jr. Hoort die muziek niet eerder in een sjieke Weense balzaal dan in een concertzaal met zittend publiek? Vrees niet. Strauss ging veel verder dan het schrijven van pure amusementsmuziek. Het begin van An der schönen blauen Donau, met de brede hoornmelodie en de tremolo van de strijkers lijkt wel weggeplukt uit een symfonie van Bruckner.

Ook in zijn Kaiser-Walzer getuigt Strauss van een wel heel delicaat gevoel voor instrumentale kleuren. Zonder al dat raffinement hadden Philippe Herreweghe en deFilharmonie zich heus niet over deze muziek willen buigen. Ze vervolledigen hun swingende programma met enkele aanstekelijke opera-ouvertures van Rossini. (8/1 om 20u.).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni