Sommige debuutfilms doen denken aan het volwassen auteurswerk van een routinier. Het intense psychologische drama Préjudice is daar een perfect voorbeeld van.

Onder het mom van een familiediner dat verstoord wordt door een discussie over een vakantie naar Oostenrijk dient de Belg Antoine Cuypers je een symbolisch opgevatte film op over macht en manipulatie.

De ensemblecast is uitzonderlijk goed. Met een ontroerende Arno als gebroken vader. Nathalie Baye is zowel demonisch als vertederend als matriarch. De rollen van hun volwassen kinderen worden prima vertolkt door Thomas Blanchard en Ariane Labed, bekend om haar werk met Yorgos Lanthimos. Zo eigenzinnig als diens werk is Préjudice niet, maar inhoudelijk is hij even sterk.

Cuypers schreef het scenario met romanschrijver Antoine Wauters. En wat een intrigerend verhaal heeft dat duo neergepend. Verrassende twists, scherpe replieken en doortrapte ambiguïteit passen haarfijn in elkaar. Ook visueel wordt er met precisie ingezet op paranoia, een sfeer die nog wordt versterkt door de dissonante jazz-score. Straf.

zalen: Galeries, Vendôme

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni