Ooit nog Mario Bros. spelen zonder aan Gène Bervoets te denken, wordt moeilijk. Dat hebben we te danken aan filmregisseur Raf Reyntjens en zijn langspeelfilmdebuut Paradise trips.

De videoclips die Rits-alumnus Raf Reyntjens voor Stromae maakte ('Peace or violence', 'Papaoutai'), zijn meer dan 200 miljoen keer bekeken. Dat soort cijfers gaat zijn eerste langspeelfilm niet halen. Maar dat doet uiteraard niets af aan de verdienste van Paradise trips. Daarin vertolkt Gène Bervoets de rol van de aartsconservatieve buschauffeur Mario, die zijn pensioen onderbreekt om een bende alternativo's naar een festival in Kroatië te rijden. Onder hen de zoon van wie hij helemaal is vervreemd. Een zoon die op zijn beurt niet goed opschiet met zíjn zoon.

Twee generatieconflicten voor de prijs van één?
Raf Reyntjens
: Als tweede verhaallijn koos ik voor de omkering van het generatieconflict. Grootouders en hun kleinkinderen komen vaak beter overeen dan ouders en hun kinderen. Paradise trips speelt zich af in een subcultuur. Ook mensen die zich afzetten tegen het systeem hebben kinderen. Het valt op dat zij zich op hun beurt afzetten tegen de cultuur van hun ouders. De kinderen willen wél bij hun klasgenoten horen en houden wel van een materialistischer leven.
Een subcultuur brengt ook wetmatigheden, normen en waarden met zich mee. Dring je die op aan je kind? Of laat je hem vrij om zijn eigen beslissingen te nemen? Jim maakt dezelfde fouten als zijn vader, Mario. Die heeft heel zijn leven vastgezeten, maar krijgt op dat festival de kans om zich te bevrijden.

De voorbije vijftien jaar regisseerde je kortfilms, commercials en videoclips. Had je wat aan die ervaring?
Reyntjens
: Na de filmschool dacht ik onmiddellijk aan Paradise trips. Maar het was snel duidelijk dat ik de credentials niet had om meteen een langspeelfilm te draaien. Dus ben ik kortfilms beginnen te maken. A message from outer space was scifi, Tunnelrat een opdrachtfilm over de tunnels van de Eerste Wereldoorlog. Qua stijl en feel staan die kortfilms met Matthias Schoenaerts ver af van het veel persoonlijkere Paradise trips. Maar het waren uitdagende projecten. Hetzelfde kan je zeggen van sommige commercials of de clips voor Stromae. Die ervaringen hebben me aan de koelbloedigheid geholpen zonder welke Paradise trips er niet zou zijn gekomen.

Ik heb horen waaien dat de opnames in Kroatië zeer zwaar waren?
Reyntjens
: Het is een klein mirakel dat er zo'n goeie film uit is gekomen. Tijdens de cameravoorbereidingen in 2013 was het veertig graden. We waren voorbereid op enorme hitte, maar kregen slecht weer. Onze set is weggespoeld. Na twee dagen keken we al tegen een hopeloze achterstand aan. Op de laatste draaidag was het nog altijd niet zeker dat we genoeg hadden voor een film. Het was niet Paradise trips, maar Paradise lost. Er is veel meer durf, intuïtie en rock-'n-roll aan te pas gekomen dan voorzien. Maar dat heeft de vibe van de film deugd gedaan. De film is niet perfect, maar ik ben er tevreden over.

Release: 19/8

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni