Na Under the Hawthorn Tree namen we ons voor om de nieuwe films van Zhang Yimou niet meer te vergelijken met de fabelachtig mooie films waarmee hij eind jaren tachtig furore maakte in het westen (want in China waren ze verboden). Te unfair. Nostalgie is een slechte raadgever.

Helaas kunnen we niet anders dan weer over vroeger te beginnen. In Coming Home filmt de Chinese cineast Gong Li. Met die beeldschone actrice was hij ooit getrouwd en ze had een zeer ruim aandeel in het succes van Het Rode Korenveld, Ju Dou of De Rode Lantaarns.

Hun nieuwe samenwerking kan daar niet aan tippen. Aan de basis ligt een roman van Yan Geling die een dissident volgt van de jaren 20 tot de jaren negentig. Een professor (Chen Daoming) die tijdens de Culturele Revolutie naar een werkkamp moest, duikt na twintig jaar thuis weer op.

Zijn vrouw (Gong Li) kampt met geheugenverlies en herkent hem niet. Met de hulp van de dochter en uiterst voorzichtig probeert de man de liefde van zijn vrouw terug te winnen.

In een wijde boog loopt Zhang (omdat hij nog altijd niet anders kan?) rond de politieke problematiek heen. Het ballingschap en de uitwassen van de Culturele Revolutie vormen slechts een vage achtergrond voor een melodramatische liefdesgeschiedenis waarvan we de finesse nog meer waarderen zouden als de muziek minder dwingend en sentimenteel was geweest.

Zalen: Vendôme.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni