De Duitse schilder Norbert Bisky groeide op in de DDR. Dat vertaalde zich naar zijn schilderijen, die in een retrosfeer en felle kleuren soms gevaarlijk dicht tegen de kitsch aanschuren. Het laatste decennium heeft Bisky zijn background van zich afgeschud om resoluut de wereld te omarmen.

De actualiteit is hem duidelijk niet ontgaan: kapot gebombardeerde gebouwen, rookpluimen, kruisigingen, stenen gooiende Palestijnen: of hoe religieus geweld en de opgang van IS in het Midden-Oosten de galerie binnendringen.

Daarnaast beeldt hij ook Afrikaanse vluchtelingen af in een rubberbootje. Zijn ongetwijfeld oprechte verontwaardiging levert niet het meest spannende werk op. Nogal premier degré.

De kunstenaar laat hier, in tegenstelling tot eerder werk, niet veel aan de verbeelding over. Bisky beperkt zich voor deze expo niet tot olie op doek, maar experimenteert ook met de drager en installaties. Zo schildert hij op geldzakken, die een textuur bezitten die op canvas lijkt en het werk een extra lading geeft. Of op houten panelen in de vorm van landkaarten van Israël – in één versie met de Westelijke Jordaanoever, in een andere zonder –, Duitsland, Libanon en Syrië, die met elkaar verbonden zijn door kettingen.

Naast een installatie met Israëlische dranghekken rust een berg zwarte kleren. Het mag dan het werk van Christian Boltanski oproepen, de oorsprong is luchtiger: het zijn kleren die werden vergeten in de mythische Berlijnse nachtclub Berghain waar Bisky kind aan huis is.

Norbert Bisky: Hérésie

data: > 23/12

waar: Galerie Daniel Templon, Veydtstraat 13A, Sint-Gillis

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni