1470 Animal - Denis Deprez - Acrylique sur papier
© Courtesy Huberty Breyne gallery

Hoe verwoord je (achtergebleven) stilte? Hoe spreekt een plek die gespeend is van woorden? En welke taal is daarvoor het meest geschikt?

In Wewerehere – deel twee van zijn Fractures-project, dat in 2008 van start ging – vindt Denis Deprez een sobere maar bezwerende manier om via het convergeren van tijd en ruimte die vragen te formuleren. De man die in een vorig leven aan de wieg stond van Fréon (met Amok voorloper van het ons zo dierbare Frémok), vindt zijn stiltegebied in het brandpunt van die verleden tijd (were) die doorklinkt in het nu (here).

Zijn foto’s, in ijle kleuren gevatte acrylschilderijen en video’s – verschillende media die evenveel staten van het beeld blootleggen – plaatsen die tijdruimte in een beklemmende scenografie voorop. Lege maar geladen landschappen, vervuilde stranden, opgezette dieren achter traliewerk, gebarsten aarde, een modelboot in een vitrinekast in een verder lege ruimte of een soort woestijn achter glas zijn de (ook letterlijk, in verschillende tactiele delen) gefragmenteerde composities waaruit Denis Deprez een kritische dialoog en mentale ruimte weet te evoceren.

Zijn bezielde en doorwrochte inzicht in de werking en de geladenheid van het beeld zet het geheugen en de verbeelding aan het werk. Deprez kijkt en gaat voorbij wat zichtbaar is, en huldigt zo nog altijd de door het beeld aangedreven narrativiteit. Een oeuvre dat bewust langs breuklijnen en intervallen verdwaalt en een tl-buis op het onverdeelbare beeld richt.

data: >26/4

waar: Huberty Breyne Gallery, Bodenbroeckstraat 8A, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni