De opera lacht met zichzelf

Johan De Smet
© brusselnieuws.be
04/02/2016

Dat De Munt ‘L’Opera Seria’ net met carnaval in première laat gaan is geen toeval. Deze knotsgekke parodie van Florian Leopold Gassmann uit 1769 is een opera die stevig lacht met… de opera. Boordevol divagedrag en misplaatste noten.

Ouderwets, langdradig, vol ongeloofwaardige verhalen en bevolkt door onhandelbare ego’s. Die verwijten kreeg opera naar het hoofd geslingerd in de 18de eeuw. Sounds familiar?

Het is net omdat de wereld volledig veranderd is, en ook helemaal niet dus, dat het verhaal van ‘L’Opera Seria’ het vertellen waard is anno 2016. En dat verhaal is er een van een opera in de opera. Componist Sospiro (‘zucht’) en librettist Delirio (‘waanzin’) schrijven een opera die de kas moet spijzen van impresario Fallito (‘failliet’). Voeg daar nog eens niet minder dan drie prima donna’s aan toe (waaronder Stronatrillo, ‘zij die vals zingt’) en evenveel overbezorgde stage moms, en het zal geen verrassing zijn dat dit operagezelschap niet bepaald een schoolvoorbeeld is van een efficiënte, goed geoliede machine.

Naast de satire en de muzikale knipogen, is dit natuurlijk ook een (verboden) kijkje achter schermen. En dat zal zeker zo zijn in deze productie van regisseur Patrick Kinmonth. Zo baant het publiek zich bij het binnenkomen een weg naar hun zitje langs de schminktafels van de zangers. Ook de locatie, het ronde Koninklijk Circus, moet je het gevoel geven dat je achter de officiële façade van de opera piept.

Toegegeven, rollen over de vloer van het lachen met mopjes die 250 jaar oud zijn is zo goed als uitgesloten. Maar regisseur en cast gaan eerder voor puur plezier en een licht wrange glimlach. En dat maestro René Jacobs met de dirigentenstok zwaait is meer dan ooit garantie op muzikale topkwaliteit. Hij was het die het werk in 2003 herontdekte, en sindsdien promoot hij deze hilarische opera met verbeten passie.

En met gevoel voor humor dus. Dat heb je ook nodig als je als operahuis in deze weinig flatterende spiegel kijkt. Want soms lopen kunst en leven stevig door elkaar. En dus zal niemand van De Munt ontkennen dat er tijdens de repetities soms gedrag wordt vertoond dat niet mijlenver afstaat van het gedrag dat in deze opera wordt geparodieerd. Maar dat verhoogt uiteraard alleen maar de fun factor van dit stuk.

L'Opera Seria in het Koninklijk Circus
Première op 9 februari (mardi gras) en dan nog tot 17 februari
Opgelet: dit is een erg lange opera, dus de voorstellingen beginnen al om 19u

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni