Brusselse top 100 Billie Kawende 2

Billie Kawende en Uman coveren klassiekers voor Brusselse top 100

Benjamin Tollet
© Brussel Deze Week
15/10/2014

Twee Brusselse artiesten, Billie Kawende en Uman, hebben een cover opgenomen van hun favoriete Brusselse klassieker, respectievelijk Daydream en Elle adore le noir. Het resultaat is te horen op FM Brussel in aanloop van de Brusselse Top 100 op 1 november. “Je zou versteld staan van het aantal hits die in Brussel gemaakt zijn.”

V oor de vierde editie van de Brusselse top 100 heeft FM Brussel een ‘specialleke’ voorzien: twee jonge Brusselse bands kregen op 9 oktober toegang tot Studio 2 in het Flageygebouw om een cover op te nemen van een Brusselse klassieker. De stralende jongedame van Congolese origine Billie Kawende bracht haar eigen interpretatie van Daydream van Wallace Collection, terwijl de geboren en getogen Brusselaar Uman hulde bracht aan TC Matic met een cover van Elle adore le noir (zie video's bij het artikel). De covers werden opgenomen in het warme kader van de houten Studio 2 en zijn tot en met 1 november te horen op 98.8. Brussel Deze Week was erbij en had een boeiend gesprek met Kawende en Uman over muziek, Brussel en artistieke inspiratie.

Om terug te gaan naar de roots van Billie Kawende moeten we Brussel verlaten, een paar duizend kilometer naar het zuiden. De “Afrikaanse zangeres”, zo bestempelt de 26-jarige zangeres zichzelf. Ze was nog baby toen haar Congolese ouders zich in Brussel vestigden, maar haar kindertijd beleefde ze net buiten de hoofdstad, in Meise. “Ik ben steeds in Brussel naar school gegaan, op de kunsthumaniora in Laken, en later is het ook hier dat mijn carrière van start ging. Vorig seizoen was ik artist in residence in de AB en voor de muziek, de hiphop-scène en mijn vrienden was het ook in Brussel te doen.” Het zijn trouwens haar optredens in Brussel die haar als artieste gevormd hebben. “Ik was altijd nerveus als ik in Brussel moest optreden, want dat is als thuis spelen, wat een stress! (lacht) Brussel heeft me getoond dat ik echt mezelf kan zijn en dat heeft me gesterkt in mijn zelfvertrouwen.”

Uman had Brussel niet nodig voor zijn zelfvertrouwen. De man straalt van vertrouwen en dit is zijn stad. Hij is hier een soort ‘superster van de underground’ sinds zijn dagen als rapper bij De Puta Madre en raggamuffin bij Bass Culture Sound System. Sindsdien gooit hij het over een akoestischere boeg, met reggae en sinds kort ook Franse chanson. “Ik ben intussen geen jonge knaap meer die tegen de schenen stampt en op straat luider gaat roepen dan de rest om gehoord te worden. Ik hang tegenwoordig vaker in een salon met vrienden, vandaar mijn artistieke evolutie richting Franse chanson.” Wat niet verandert, is het belang van het woord, dat zowel in rap als in chanson centraal staat.

Crossover
Uman vat zijn 25 jaar in de muziek samen als een crossing career. “Ik wil geen niche-artiest zijn. Ik heb vele invloeden en wil me niet beperken tot één genre. Sinds 15 jaar ben ik solo-artiest en daarin doe ik graag mijn goesting.” Haar goesting doen, dat is ook wat Billie Kawende doet. Zij groeide op in een muzikale familie, haar vader is muzikant en haar moeder koorzangeres. “I breathe music,” zo verwoordt ze het zelf. Als vijfjarige stond ze voor het eerst op podium: het was liefde op het eerste gezicht. “Als kind wist ik al wat ik wilde doen en ik heb dat proberen waar te maken, met heel wat ups and downs.”

In juli kwam haar eerste single Under my wings uit die airtime kreeg op FM Brussel, en opvallend is dat Kawende het meermaals over de radiozender heeft als ze over haar jonge carrière spreekt. “FM Brussel heeft me altijd gesteund. Door mijn muziek te draaien, interviews af te nemen of gewoon te vragen hoe het gaat, waar ik mee bezig ben. Positieve energie die je verder helpt! Maar ik had nood aan structuur rond mij. Ik heb altijd alles alleen gedaan, daardoor heb ik de plezante maar ook de duistere kanten van de muziekindustrie leren kennen.” Voortaan kan ze rekenen op de professionele ondersteuning van het label Billionary Bros, die tegen het jaareinde haar eerste EP uitbrengt.

Om dat album te maken was de piano Kawende’s rechterhand. “Ik ben geen pianist, maar toch zeer gehecht aan mijn piano, hij is als mijn beste vriend die me alle melodieën ingefluisterd heeft. Voor inspiratie tap ik uit verschillende vaten: gospel was thuis een religie, ik ging veel naar de kerk. Op school heb ik jazz leren kennen en hiphop kwam er door mijn broers en zussen. De laatste jaren kwam daar ook elektronische muziek bij,” vertelt Kawende. “Op de EP ga ik back to the basics: akoestisch met een snuifje electro.”

Belgitude
Toen FM Brussel Uman contacteerde om een cover naar keuze te maken, heeft hij de kans gegrepen. “Ik was al geflatteerd dat mijn nummers weerhouden waren in de lijst, en een cover maken leek me een interessante uitdaging. Je ne m’étais jamais donné à l’art de la reprise.” Uman heeft niet lang moeten nadenken om bij Arno en TC Matic uit te komen. “Het is de muziek waar ik naar luisterde toen ik jonger was. Arno is een emblematische artiest die een vorm van belgitude vertegenwoordigt, tussen Oostende en Brussel. Hij is wat punk in geest, heeft iets rebels in zich,” vertelt Uman. “Elle adore le noir toont een gelijkenis met Libertango van Grace Jones, een soort cold wave reggae, zonder de warme tropische sfeer, reggae op zijn Brits uit de jaren 1980. Daaruit heb ik inspiratie geput voor de cover.”

“Wallace Collection, hoe oud is dat weer?” vraagt Kawende retorisch als we toetsen naar haar motivatie om deel te nemen aan de Top 100. “Dat zijn voorbeelden voor mij. Het is door die tops dat muziek verder blijft leven, dat ook boodschappen verder leven, een cultuur, een manier van zijn, van denken. Een top 100 brengt dat van generatie naar generatie over, alle stijlen en artiesten door elkaar. Daar wil ik ook deel van uitmaken, want dat vergaat niet.”
Daydream heeft ze niet gekozen voor de melodie maar omwille van de titel zelf. “Ik ben een echte dagdromer. Dankzij het dromen ben ik hier nu. Om de track te coveren, heb ik niet veel geluisterd om niet al te veel beïnvloed te worden. Ik heb enkel de akkoorden genomen en ben gaan zingen. Ik heb er een een electro-versie van gemaakt, zweverig, heel simpel eigenlijk.”

Stemmen maar!
De covers dienen als smaakmaker voor de Brusselse top 100. Luisteraars kunnen vanaf nu stemmen via de website van FM Brussel. “Er zijn veel meer Brusselse liedjes en muzikanten dan je zou vermoeden. Veel van die nummers zitten in ons collectief geheugen zonder dat je het beseft,” zegt organisatrice Nadia Scheys. FM Brussel heeft een longlist samengesteld waaruit gekozen kan worden. Vorig jaar bestormde Stromae de top met maar liefst drie plaatsen in de top 10 waarvan Formidable op 1. In 2012 stond Ne me quitte pas van Jacques Brel op één en het jaar daarvoor was het Dans les yeux de ma mère van Arno.

Wil je vers bloed in de top 100 of wil je net deze gevestigde waarden bevestigd zien? Surf dan naar fmbrussel.be om je stem uit te brengen. Tvbrussel was ook bij de opnames om ze in klank en beeld vast te leggen. Die videoclips zijn te zien op de website en Facebookpagina van FM Brussel.

De Brusselse top 100 wordt op 1 november van 12 tot 18 uur uitgezonden op FM Brussel, gepresenteerd door Chantal De Smedt. Tot dan is er op de radio ook een Brusselse top 100 quiz om je kennis over Brusselse muziek te testen. Dagelijks zijn er AB-cheques te winnen.

Billie Kawende - Daydream (live op FM Brussel)

Uman - Elle Adore le Noir (live op FM Brussel)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni