1452 LUDWIG laurence equilbey par julien mignot 2

Beethoven is baas bij de Muziekkapel Koningin Elisabeth

Roel Daenen
© Agenda Magazine
25/11/2014

The proof of the pudding is in the eating: dat geldt zeker voor de jonge musici die aan de befaamde Brusselse Muziekkapel Koningin Elisabeth studeren. In Flagey treden de studenten zes dagen lang op in allerlei bezettingen. De rode draad is het werk van Ludwig van Beethoven.

Krachttoer

Zopas bracht de Franse dirigente Laurence Equilbey bij Naïve een nieuwe opname van Mozarts Requiem uit. Het is een uitvoering met veel panache, en een die de contrasten tussen de verschillende stemmingen van deze dodenmis – pijn, verontwaardiging en hoop op het nieuwe leven – op een schitterende manier neerzet. Afgaande op de krachttoer die ze op deze cd met het orkest, het koor en de solisten doet, wordt dit mooie concertprogramma een feest voor het oor en het oog. Ook al oogt de opbouw van de avond erg klassiek, met een symfonische ouverture, een koorwerk met het Octopus Ensemble en het vernieuwende Tripelkonzert voor viool, cello en piano, toch is het een zowel ambitieus als groots concertprogramma.

Info: Orchestre Philharmonique Royal de Liège, Octopus Symphony Chorus, 2/12, 20.15, €5 > 30, Studio 4

Geestentrio

In een Beethoven-festival mag kamermuziek niet ontbreken, net als een recital voor piano solo – twee uitgepuurde genres waarin Beethoven zijn vernieuwende ideeën volop kon uitwerken. Het Pianotrio in D groot, bijgenaamd het 'Geistertrio' (letterlijk: 'het geestentrio' – zoals vaak heeft de naam een onduidelijke oorsprong, deze wordt gelieerd aan een scène uit een nooit gerealiseerd operaproject rond Macbeth) is een prachtig, maar aartsmoeilijk werk. De uitdaging ligt in de evenwichten (onder meer doordat de viool en cello zo vaak samen spelen), het scala aan dynamieken en de precieze articulatie. Het tussen twee uitgelaten delen geprangde 'spookachtige' largo verklaart eveneens de grote aantrekkingskracht van het trio.

Info: Olga Volkova (viool), Joona Pulkkinen (cello), Ashot Khachatourian (piano), 3/12, 16.00, €10/15, Studio 1

Catastrofestijl

Het vioolconcerto van Beethoven is een van de absolute, sterkhouders in de viooleditie van de Koningin Elisabethwedstrijd. Elke keer is het een tour de force voor de solist. Ook op het programma: een werk van de Poolse componist-dirigent Krzysztof Penderecki. Die begon vlak na WO II aan een radicaal vernieuwend oeuvre, dat wel eens omschreven wordt als de 'catastrofestijl'. Zijn aantrekkingskracht tot het afschrikwekkende werd rechtstreeks gevoed door de geschiedenis. Zijn bekendste werk is de Klaagzang voor de slachtoffers van Hiroshima, een stuk met krijsende akkoorden, sputterende stromen en sireneachtige glissando's. In zijn tweede symfonie maakt hij een fusie tussen zijn eigen vormentaal en de 'oude stijl'.

Info: Sinfonia Varsovia, Krzysztof Penderecki (dir.), Liya Petrova (viool), 4/12, 20.15, €5 > 30, Studio 4

Interne keuken

De Duitse bariton Dietrich Henschel is een vertrouwde gast in ons land. Zo stond hij al verschillende keren op de planken in De Munt (onder meer als Dr. Schön in Lulu), en behoort hij tot de vaste kern van solisten bij zowel het Collegium Vocale Gent als het B'Rock Orchestra. In maart is hij ook te bewonderen tijdens het KlaraFestival met Mahler. Om kort te gaan: Henschel is een avontuurlijke allrounder, wiens repertoire zich uitstrekt van de barok tot en met hedendaags. Tijdens dit festival geeft hij op 5 december een publieke masterclass, of een blik in de interne keuken van de zanger en zijn technieken. Op 6 december brengt hij liederen van Beethoven – wat, ten onrechte, een iets minder bekend aspect is van 's mans oeuvre.

Info: Dietrich Henschel (zang), Fritz Schwinghammer (piano), 6/12, 18.00, €10/15, Studio 1

Music Chapel Festival: Beethoven

wanneer: 1 > 6/12

waar: Flagey, Elsene

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni