Bart Meuleman: de sirene als prostituee

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
20/01/2015

In de Griekse mythologie zongen sirenen vanop de rotsen zeelui het hoofd op hol en de kop tegen de klippen. Bart Meuleman toont een hedendaagse versie van dat spannende, zoetgevooisde maar linke verleidingsspel: een prostituee leest de gedachten van de klant die zij probeert te lokken.

Auteur en regisseur Bart Meuleman passeert regelmatig in Brussel. De voorbije jaren kregen we onder meer zijn theateradaptaties van Gregoria van Maurice Gilliams en De verwondering van Hugo Claus te zien. Met Sirene regisseert hij weer een eigen tekst – een muzikale monoloog over eros en eenzaamheid die aansluit op The bult and the beautiful uit 2006. Bart Meuleman: "Die voorstelling ging over een man die, tegen betaling, 's nachts met een vrouw telefoonseks heeft. Dit stuk gaat over een prostituee die de gedachten van haar potentiële klant leest. Zij praat tegen de klant maar richt zich daarbij rechtstreeks tot het publiek."

Wat heeft zij de 'klant' te vertellen?
Bart Meuleman: Omdat ze gedachten leest, spreekt ze over zaken waarover mensen het normaal gesproken niet hebben. Intimiteit, verlangen, een verlangen naar eenzaamheid ook. Tegelijk geeft ze in haar monoloog ook veel over zichzelf prijs. Ik heb geprobeerd een tekst te schrijven waar zowel mannen als vrouwen iets aan kunnen hebben en die aan de fantasie van beiden raakt.

Mannen worden tegenwoordig nochtans al wat vaker terechtgewezen als ze zich pakweg over de vrouwelijke seksualiteit willen uitspreken.
Meuleman: Inderdaad. Wij weten daar weinig van en moeten gissen, maar die ambitie had ik toch. Het standpunt is wel duidelijk dat van de prostituee die wil dat ze betaald wordt voor seks.

Waarom is dat element, die 'transactie', belangrijk?
Meuleman: Het is een vreemd en spannend gegeven dat je ook voor seks kunt betalen. Dan zit je natuurlijk met een andere verhouding dan wanneer man en vrouw elkaar gewoon op café ontmoeten en dezelfde behoeften voelen. Maar dat het om geld gaat, betekent niet dat daar geen hele intrigerende gedachtewereld rond kan hangen. Het voegt juist een intrigerend element toe.

In de mythen betaalden de mannen de sirenen met hun leven.
Meuleman: Hier loopt het niet af met moord en doodslag, maar er staat wel iets op het spel en er is ook angst mee gemoeid. Voor de man is het prostitueebezoek niet evident. Ik heb De kleine zeemeermin van Hans Christian Andersen in de tekst verweven, dat gaat over een meisje dat een zware prijs betaalt voor haar verlangen naar een andere wereld: ze kan niet meer spreken. Je voelt dat de vrouw een eigen geschiedenis heeft die samenvloeit met die van de man. Ze weten heel erg weinig over elkaar, maar op een bepaald moment delen ze iets. Wat dat is, daar kun je lang over nadenken en daar gaat dit stuk ook over. Wellicht is het een illusie, maar misschien is het toch goed dat er illusies zijn. Een van de vragen is ook of seks een weg naar intimiteit is of niet.

Heeft de voorstelling een equivalent voor de sirenenzang?
Meuleman: Ik probeer zo lang te schaven aan taal tot het muziek wordt. Dit keer is de muziek van Senjan Jansen nog prominenter. Hij bewerkt live de stem van actrice Fien Maris. Met percussionist Mattijs Vanderleen erbij kun je van muziektheater spreken.

Sirene

data: 23 & 24/01, 20.30

tickets: €8/12/16

waar: Kaaistudio's, Brussel-Stad

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni