Ars Musica: 4 aanraders

Elise Simoens
© Agenda Magazine
10/11/2014

Ars Musica, het festival voor hedendaagse muziek, focust dit jaar vooral op het Europees minimalisme. Een selectie met vier aanraders.

Maudite Soit la Guerre

17/11, PSK

Amper twee maanden voor de Eerste Wereldoorlog uitbrak, draaide de Franse regisseur Alfred Machin in België Maudite soit la guerre. Dit pacifistische manifest trok de aandacht van de Oostenrijkse componiste Olga Neuwirth. In opdracht van Bozar componeerde ze A Film Music War Requiem. Hoop is er dan weer in Le Boeuf sur le Toit dat Darius Milhaud aan het einde van de Eerste Wereldoorlog componeerde. Het Franse Ensemble 2E2M en dirigent Pierre Roullier tekenen voor de uitvoering.

Speaking Pianist

22/11, Botanique

Pianospel, stem, elektronica, beweging en slagwerk met elkaar combineren? Pianist Stéphane Ginsburgh gaat die uitdaging aan. Op het programma staat muziek van Jean-Luc Fafchamps, Matthew Shlomowitz en Ginsburgh zelf. Frederic Rzewski, zelf een begenadigd speaking pianist, componeerde voor de gelegenheid Dear Diary. Het publiek mag zich verwachten aan een verfrissende benadering van de muzikale ervaring.

Le Soldat Inconnu

29/11, PSK

Igor Stravinsky’s L’Histoire Du Soldat vertelt de belevenissen van een soldaat-violist die onoverwinnelijk lijkt, maar toch het belangrijkste verliest: zijn viool, zijn kindertijd en zijn ziel. Stravinsky componeerde dit melancholische werk aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Honderd jaar later blikte ook Georges Aperghis terug op de oorlog. De compacte, gespannen en broeierige schriftuur van zijn Le Soldat Inconnu is een directe verwijzing naar de psychologische verwoesting die oorlog voeren met zich meebrengt. Ictus combineert Stravinsky met de Belgische creatie van Aperghis’ compositie.

Pierrot Rewrite

30/11, Hallen van Schaarbeek

Met Pierrot Lunaire op tekst van de Leuvense symbolist Albert Giraud luidde Arnold Schönberg in 1912 de muzikale moderniteit in. De componist trok ruime aandacht met het verrassende Sprechgesang – al zingend praten – dat hij hier lanceerde. In opdracht van Ars Musica maakten 22 componisten een muzikale vertaling van evenveel gedichten uit Girauds cyclus Pierrot Lunaire. Ensemble Musiques Nouvelles en zangers Pauline Claes en Thomas Delord staan in voor de uitvoering van beide composities. François Schuiten zorgt voor de enscenering.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni