F1461 mr hublot

Anima: reis om de animatiefilmwereld in tien dagen

Luc Joris
© Brussel Deze Week
11/02/2015

Anima, het Brusselse animatiefilmfestival, palmt het Flageygebouw in van 13 tot 22 februari. En zoals elke jaar heeft het festival een heel divers, rijk en interessant programma samengesteld voor jong en oud met de opmerkelijkste films uit het wereldaanbod. Voor wie het noorden kwijtraakt bij het doorbladeren van het programmaboekje: zes toppers.

BEST OF SHORTS 1-4

Vraag het aan de animators die te gast zijn of aan de organisatoren van andere animatiefilmfestivals: Anima, dit is ook al de 34ste editie, heeft een uitstekende reputatie. Die naam heeft het festival voor een groot stuk te danken aan zijn ontspannen sfeer maar ook aan het Best of Shorts-competitieprogramma. Elk jaar opnieuw selecteert het Anima-team met smaak en kennis van zaken het neusje van de zalm uit de internationale oogst van de korte animatiefilmproductie. En of die films nu uit China, Rusland, Noorwegen of Frankrijk komen, van bekend of onbekend talent zijn, experimenteel of publieksgericht zijn, digitaal gecreëerd zijn of op basis van documentaire beelden, ze zijn altijd even verrassend. Ontgoocheld buitenstappen bij een Best of Shorts? Het zal niet snel gebeuren.

Elke dag van 14 › 19/2.

THE FAKE

De openingsfilm Shaun The Sheep Movie is niet te missen voor wie dol is op de kleinanimatie van de Aardman Studio (Wallace en Gromit, Chicken Run), maar Anima heeft nog enkele verrassend sterke langspeelfilms op het programma staan. Zoals The Fake of Saibi, een Zuid-Koreaanse thriller van Yeon Sang-ho over de nefaste impact van religieuze sekten.

Het verhaal speelt zich af in een plattelandsdorp dat onder water gezet wordt. Een oplichter die zich voor een profeet uitgeeft, krijgt de dorpelingen zo ver om hun compensatiegeld voor de verhuis als gift aan de kerk te geven. Niet alleen de grimmige toon van deze in een prachtige realistische stijl geanimeerde film is opvallend: dat geldt ook voor de indringende maatschappijkritiek. Een provocerend en dodelijke parabel over waarheid en geloof.

Zondag 15/2, 21.30u – Studio 4 & Dinsdag 17/2, 17.30u – Studio 5

ROCKS IN MY POCKETS

Hebben Bill Plympton, de koning van de geanimeerde waanzin, en Jan Svankmajer, een surrealistisch genie, eindelijk zoiets als een opvolger gevonden? Hun namen vallen nogal snel als er over Signe Baumane gesproken wordt, een in Letland geboren filmmaakster die momenteel in New York woont. Net na de geboorte van haar zoon werd Baumane in een psychiatrisch ziekenhuis opgenomen. Manisch-depressief luidde de diagnose. Net over die zoektocht naar geestelijke gezondheid gaat haar langspeelfilmdebuut Rocks in My Pockets, een scherpe en bittergrappige kijk op depressie en andere psychische kwalen via een portret van vijf vrouwen in haar familie. Baumane tekent met de hand en gebruikt objecten in papiermaché – het resultaat is prachtig, maar het is vooral een vrouw met een stoutmoedige verbeelding.

Woensdag 18/2, 21.30u – Studio 4 & Vrijdag 20/2, 20u – Studio 5

THE KINGDOM OF DREAMS AND MADNESS

Princess Mononoke, Spirited Away, Howl’s Moving Castle en When Marnie Was There: het zijn allemaal betoverende parels uit de Japanse Studio Ghibli van grootmeester Hayao Miyazaki. De documentaire The Kingdom of Dreams and Madness is opgevat als een hommage aan de inmiddels 74-jarige Miyazaki die heeft laten verstaan dat hij stopt met het maken van films. Meer dan een eerbetoon is dit vooral een zorgvuldig opgebouwde kijk achter de schermen van een van de succesrijkste animatiefilmstudio’s ter wereld – ook bij Pixar zijn ze wild van Studio Ghibli. Doordat Miyzaki gevolgd wordt terwijl hij aan zijn mogelijk laatste film The Wind Rises werkt, krijg je zowel een uniek als intiem inzicht op zijn manier van werken, zijn vaste medewerkers die hem omringen en de ‘vervloekte droom die animatie is’.

Donderdag 19/2, 21.30u – Studio 4

DE ANIMEERNACHT

Googlestraatmappen die op de hort gaan, een begrafenisstoet die uit de hand loopt, een bioscoopscherm dat in een trampoline getransformeerd wordt of een geile cop met swingende heupen? De meest bonte cocktail op Anima krijg je tijdens de Animeernacht opgediend. Op deze marathon – jawel, 42 films – kom je zowel eigenzinnige muziekclips, verrassende auteursfilms als originele reclamespots en uitbundige cartoons tegen. Of een versmelting, afwisselend absurd, idioot of subliem, van kunst en amusement. Als er een ding is wat de films gemeen hebben, is het dat ze grappig proberen te zijn. Uiteraard lukt sommigen dat beter dan anderen. Maar als er een avond is tijdens het festival die het label prettig gestoord verdiend, is het de Animeernacht.

Zaterdag 21/2, 21.30u – Studio 4

CARTOON D’OR

Op zoek naar een soort best of van wat er vorig jaar op het gebied van korte animatiefilms in Europa geproduceerd werd? Dan moet je naar Cartoon d’Or. Het principe achter dit compilatieprogramma van 70 minuten is simpel. Elk jaar worden vijf finalisten geselecteerd uit een shortlist van 29 prijswinnaars van de belangrijkste Europese animatiefilmfestivals voor de Cartoon d’Or, de prijs voor de beste Europese korte animatiefilm.

Dit programma omvat die vijf films en is nogal Belgisch gekleurd. In Mr. Hublot, goed voor een Oscar, kan je het knutselwerk van de Waalse kunstenaar Stéphane Halleux bewonderen. En prijswinnaar La Bûche de Noël is de jongste episode uit Panique au Village, de hilarische animatiereeks van Stéphane Aubier en Vincent Patar met Cowboy en Indiaan.

Zondag 22/2, 17.45u – Studio 4

ANIMA • 13/2 › 22/2, FLAGEY, Heilig-Kruisplein/Place-Sainte Croix 4, Elsene/Ixelles, 02-502.63.47/02-502.70.11, www.animafestival .be

Animafestival
13/2 › 22/2

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni