F1508 Robinson-Crusoe-poster-02

Anima: De magie van nWave Pictures in Robinson Crusoe

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
02/02/2016

De 35e editie van Anima, het Brusselse festival voor animatiefilms, opent met Robinson Crusoe. Miljoenen families zowat overal ter wereld gaan straks naar deze digitale animatie kijken. Toch is de film niet gemaakt in Los Angeles of San Francisco, maar hier bij ons. In Vorst. "De vijf meest succesvolle Belgische films aller tijden zijn hier gemaakt," zegt regisseur en producent Ben Stassen van nWave Pictures.

Lees ook: Allemaal Anima

Na een verschrikkelijke storm vinden de extraverte jonge papegaai Dinsdag en zijn bonte vriendenbende een schipbreukeling op hun paradijseiland. Zo begint Robinson Crusoe, de zesde animatiefilm op acht jaar tijd van nWave Pictures. De Brusselse studio wierp zich met Fly me to the moon en Sammy op als wereldspeler in familiefilms in 3D. "Onze laatste drie films trokken meer dan een miljoen bezoekers in Korea. Wij hebben die internationale markt nodig. Alleen dan kan je een investering van 20 tot 25 miljoen euro terugwinnen," vertelt Ben Stassen, regisseur, producent, oprichter en een van de bestuurders van nWave. "Sammy (animatiefilm over een zeeschildpad, nr) bracht honderd miljoen op. Dat is met enorme voorsprong het grootste succes van de Belgische cinema. Als je Belgische producties naar toeschouwersaantallen rangschikt, bekleden mijn films de eerste vijf plaatsen. Ik trek het me allang niet meer aan dat dat amper geweten is."

This is not America
Dat maakt van nWave nog geen concurrent van Pixar, DreamWorks en de andere grote Amerikaanse studio's die uitpakken met computeranimatie. "Als Luc Besson Taxi maakt, vergelijkt niemand dat met Die hard. Men aanvaardt dat het een Franse actiefilm is. Maar in de animatiesector word je wel keer op keer vergeleken met de Amerikanen. Wij krijgen constant te horen dat we minder goed zijn dan Pixar. Dat is hard. De Amerikanen zijn zogezegd onze concurrenten. Maar waar slaat dat op? Robinson Crusoe kost 20 miljoen euro, dat is vijf of zes keer minder dan de budgetten van de Amerikaanse studio's. Bovendien is het voor ons aartsmoeilijk om voet aan de grond te krijgen op de Amerikaanse markt. De schaarse vensters – kerst, krokus, Pasen, de herfstvakantie – zijn bezet door de animatiefilms van de grote studio's. Soms vertrappelen ze elkaar. The Peanuts movie is bijvoorbeeld volledig opgepeuzeld door Star wars VII: The force awakens. Gelukkig heeft de medaille een keerzijde. Buiten de Verenigde Staten vinden we makkelijk verdelers. Filmverdelers houden van familiefilms omdat ze vaak rendabel zijn. Lokale verdelers hebben geen toegang tot de Amerikaanse animatiefilms en zijn dus happig op ons product. Nu we een goede reputatie hebben, kopen ze onze films blindelings."

De films van nWave zijn erg braaf. Op de wereldmarkt komt het erop aan om niemand voor het hoofd te stoten. "Dat is eigen aan familiefilms. In Duitsland bestaat er een keuring die kinderen onder de 6 jaar de toegang tot een film verbiedt. Even was er paniek omdat Robin Crusoe eindigt met een vrij fysiek gevecht met piraten. Gelukkig lijkt het alleen maar alsof er bloed vloeit en hebben we die 6+-rating ontlopen. Ik moet inderdaad telkens opnieuw op zoek naar universele thema's en verhalen. Fly me to the moon is het verhaal van Apollo 11 en de reis naar de maan. Sammy hebben we zelf verzonnen. Dat is moeilijker te verkopen omdat je dan moet uitleggen waar het over gaat. Marketingcampagnes voor familiefilms zijn de duurste omdat je de kinderen moet verleiden én de ouders moet overtuigen. Wij hebben ondervonden dat je het best werkt met intellectuele eigendom die al bekend is. Robinson Crusoe vanuit het standpunt van de dieren: dat hoef je niet uit te leggen. Dat doet meteen een belletje rinkelen. Helaas is dat soort materiaal vaak peperduur. We werken volop aan onze volgende film: Son of Bigfoot. Bigfoot is zeer bekend in de Angelsaksische wereld. Daarbuiten misschien iets minder, al kennen de meesten Yeti wel."

Pretparkprenten
Geen bioscoopfilms maakten van nWave een wereldspeler, maar 3D-films voor pretparken en casino's. "De meeste mensen die hier werken, komen van Little Big One, het bedrijf van de visionair Jean-Pierre Dauzun dat zich in 1989 als een van de eerste specialiseerde in digitale beelden," vertelt Stassen. "Little Big One ging helaas ten onder in een zwaar faillissement. Maar wij hebben daar veel uit geleerd. Met nWave pakken we het anders aan. We leveren geen diensten meer aan derden. We zijn zelf eigenaar van de dingen die we maken."

"Heel snel zijn we wereldleider geworden in specialty films: films voor attractieparken, films voor imaxschermen. Tussen 1998 en 2005 maakten we negen imaxfilms. Niemand ter wereld deed ons dat na. Het voordeel van die gespecialiseerde markt is dat het niet na één week gedaan is met je film. Exploitatie kan járenlang. Het destijds nog bij Little Big One ontwikkelde Devil's mine is zeventien jaar lang non-stop vertoond in het Excalibur Hotel and Casino in Las Vegas. Het laatste jaar betaalden ze nog 70.000 dollar huur."

De films van nWave zie je in Europa-Park, Futuroscope en de Efteling. "In die niche zijn we wereldleider. Nu maken we ook al 4D-films: films van tien tot dertien minuten zonder bewegende stoelen, maar met fysieke effecten in de zaal: water, wind, een trillende stoel. We hebben de grootste 4D-catalogus ter wereld."

1508 Ben Stassen
"Dankzij het succes hadden we een pak cash geld. In 2005 konden we kiezen tussen onszelf een dividend uitbetalen of het risico nemen om een lange 3D-film te maken. We waren nog jong en zot genoeg om het erop te wagen. We hebben Fly me to moon zelf gefinancierd. Dat doet bijna niemand ons na. Robinson Crusoe is onze zesde film. Naast de bioscoopversie hebben we er ook een superbe attractiefilm voor de pretparken van gemaakt. Dat is onze grote kracht geworden. Omdat we gebruik kunnen maken van de beelden en het werk dat we in de bioscoopfilms hebben gestoken, kunnen we specialty films van een hoge kwaliteit aanbieden tegen een heel lage prijs. Fly me to the moon is een bioscoopfilm, een imaxfilm van 40 minuten, een 4D-film van dertien minuten en een ride van vier minuten. Sammy leidde tot de 3D/4D-attractiefilm TurtleVision, een fenomenaal succes. Ik schat dat 50 tot 70 miljoen mensen TurtleVision hebben gezien." Wordt vervolgd.

Robinson Crusoe

data: 5/2, 20.00 & 6/2, 16.00, FR + NL ondertitels

waar: Studio 4, Flagey, Elsene

------------

Anima Festival

data: 5 > 14/2

waar: Flagey, Elsene

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Film, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni