R1466 Amour-Fou3

Amour fou: zotte liefde, markante cinema

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
17/03/2015

Was de zelfmoord van Heinrich von Kleist en Henriette Vogel wel zo romantisch als ze zelf dachten? Jessica Hausner beantwoordt de vraag in Amour fou.

Voor conventionele cinema hoef je niet bij Jessica Hausner aan te kloppen. De regisseuse kiest net als mede-Oostenrijkers Haneke en Seidl voor een formalistische benadering en cinema die ertoe aanzet om de gedachten te ordenen. In Amour fou beweegt de camera niet, zijn de kaders strak, lijkt wat je ziet op tableaux vivants, en is de tekst met opzet artificieel en hoogdravend. En dan hebben we het vreemdste nog niet gehad: het spel van de acteurs is emotieloos en passief. Het lijkt alsof ze niet willen/mogen/kunnen meespelen. Daar jaag je een deel van het publiek mee op de kast, maar Hausner weet wat ze doet. Dat bijna-niet-acteren onderstreept de apathie van de Duitse aristocratie die begin negentiende eeuw gruwt van het revolutionaire idee dat ze belastingen moet betalen en benadrukt de geringe bewegingsruimte van de personages.

Het levensplan van de miskende schrijver en dichter Heinrich von Kleist (Die Marquise von O en Michael Kohlhaas) culmineert in een zelfgekozen einde. Maar alleen is maar alleen. Dus zoekt hij een vrouw. De melancholicus heeft al een paar blauwtjes gelopen wanneer Henriette Vogel, de doodzieke echtgenote van een vriend, ingaat op zijn macabere avances. In een bos nabij Berlijn kiezen ze op 21 november 1811 voor een gezamenlijke dood. Dat vonden ze zelf heel verlicht en romantisch. Veel mensen volgen hen daarin, maar niet Hausner. Zij ontmaskert van op een afstand en met gevoel voor humor het egoïsme van Von Kleist en de passiviteit en naïviteit van Vogel, ongewild slachtoffers van hun tijd. In de aanloop naar de grote romantische daad is er weinig amour fou en vooral veel banaliteit. Op het absurde af. Flagey profiteert van de release van dit onvergelijkbare, ironische kostuumdrama om ook Hausners Hotel en Lourdes te hernemen. Voor de avontuurlijke cinefiel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni