Piet Goddaer

‘Alsof alles veel dichter bij z’n roots staat’

Tom Peeters
© Brussel Deze Week
25/02/2015

In 2012 stond Piet Goddaer alias Ozark Henry al eens op het podium met het Nationaal Orkest van België. Toen arrangeerde de Brusselaar Arnould Massart vier Ozark Henry-composities voor symfonisch orkest en zaten die live nog tussen werk van Tsjaikovski en Ravel geprangd. Nu is er met Paramount een volledig album, met nieuw en oud materiaal en met de David Bowie-interpretatie ‘We Could Be Heroes’.

Ozark Henry gaat symfonisch, is dat een logische stap?
Piet Goddaer: “Ja, toen ik drie jaar geleden van het podium stapte, besefte ik dat die orkestrale arrangementen dicht bij mezelf lagen. De nieuwe tracks die ik specifiek voor het orkest schreef, heb ik dan ook niet anders aangepakt. Bijzonder is ook dat er nog leerlingen van mijn vader (de componist en arrangeur Norbert Goddaer, red.) in het orkest zitten. Die gaf harmonie, contrapunt en fuga aan het conservatorium in Gent en heeft mij als kleine jongen de verbanden uitgelegd tussen de verschillende genres.”

De nieuwe arrangementen leggen soms opvallende accenten. Waarom moest wat vroeger bombastisch was nu soms ‘kleiner’ klinken?
Goddaer: “Die contrasten zijn een bewuste keuze. We hebben geen kopieën gemaakt van al bestaande songs. Ik heb me afgevraagd wat een nummer uit pakweg 2004 vandaag voor mij betekent. En zo krijg je composities die terughoudender en beschouwender klinken dan de originele versie, zoals At Sea. Los daarvan onderlijnt de orkestratie ook details en metaforen die er altijd al geweest zijn, maar die je vroeger misschien niet onderkende. Alsof alles veel dichter bij z’n roots staat.”

Je bent nochtans nooit wild geweest van de cross-over tussen klassiek en pop, omdat die volgens jou nooit echt veel verder ging dan het orkestreren van popsongs. Hoe heb je daar tegengas aan geboden?
Goddaer: “Door geen enkel compromis te sluiten wat het behouden van de puurheid van het orkest betreft: een kleur die zo rijk is heeft ruimte nodig, en moet niet nog eens extra gemengd worden met pakweg iets elektronisch. Het orkest verbergt zichzelf nooit. Het mocht zijn eigen tempo, ademhaling en dynamiek aanhouden. We hebben niet op een ‘moderne’ manier ingegrepen. Ik vond het belangrijk dat de live-beleving ook in de opname tot uiting kwam. Het moest een virtuele ervaring worden die je het gevoel geeft echt tussen het orkest te zitten. De oplossing was werken in surround, niet gewoon in 5.1 maar in Auro-3D 9.1. Zo konden we de opname een 3D-dimensie meegeven die je als het ware in een orkestraal landschap doet belanden.”

Ozark Henry en Het Nationaal Orkest van België onder leiding van Stefan Blunier spelen op donderdag 5 maart in het Paleis Voor Schone Kunsten. Het album ‘Paramount’ verschijnt op vrijdag 6 maart via Sony.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni