Piratenpartei
© Lukas Van Acker

Brussel leidmotief op Europese verkiezingsaffiches

Lukas Vanacke
© Brussel Deze Week
21/05/2014

De laatste jaren wordt ‘Brussel’ buiten België vaak als synoniem voor de Europese Unie gebruikt. Zowel kranten als politici vermelden de Belgische hoofdstad regelmatig als ze over Europa praten. Dat negatieve Brusselbeeld uit zich nu ook in de Europese verkiezingscampagne.

In verschillende landen gebruiken partijen namelijk het begrip Brussel in hun reclameaffiches.

Zo luidt de slogan van de Nederlandse VVD-kandidate Caroline Nagtegaal: “Brussel kan wel wat Rotterdam gebruiken.” Ter verklaring noteert de liberale politica op haar website: “Europa maakt geen banen, die creëren wij in Rotterdam zelf wel.” In Frankrijk titelt Bernard Monot van het populistische Front National: “NON à Bruxelles. OUI à la France.” De Oostenrijkse extreemrechtse partij Bündnis Zukunft Österreich, schrijft op haar affiches: “Mehr direkte Demokratie statt Bevormundung und Vorschriften aus Brüssel” (“Meer directe democratie in plaats van betutteling en regeltjes uit Brussel”).

In Duitsland vallen verschillende Brusselslogans te rapen. Bernd Lucke, voorzitter van de eurokritische Alternative für Deutschland, eist “Mehr für Bürger, Weniger Brüssel“ (“Meer voor burgers, minder Brussel“) en „Mehr Freiheit, Weniger Brüssel“ (“Meer vrijheid, minder Brussel“). Maar de Duitse Piraten ontpoppen zich tot de meest fanatieke Brusselliefhebbers in Europa. Onder de slogan “Ich kann nicht, wenn jemand zuschaut” (Ik kan niet als iemand toekijkt) toont de Piratenpartei een grote afbeelding van Manneken Pis, weliswaar zonder straal.

“De centrale verkiezingsslogan van de piraten luidt ‘Europa. Grenzeloos”, legt partijwoordvoerster Anita Möllering uit. “Op onze affiches werken we rond het overstijgen van grenzen, zowel in Europa als in ons eigen hoofd. De idee achter de poster is dat Manneken Pis zich bewust wordt van de controle rondom zich en daardoor zijn gedrag verandert. Op die manier willen we aantonen dat veel mensen omwille van de dagdagelijkse bewaking hun gewoonten gaan wijzigen.”

De Europese verkiezingen maken met andere woorden ongewild deel uit van de city marketing waarmee Brussel buiten de landsgrenzen wordt gepromoot.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni