Tweestrijd om bestuur KMKG

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
15/04/2011
Het kan alle dagen gebeuren. Of nog maanden duren. De selectieprocedure voor algemeen directeur van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis is alleszins afgerond. Aan de politiek om te beslissen: wordt het Michel Draguet (47) of Constantin Chariot (40). Beide strijders hebben een andere visie over hoe de grootste museumgroep nieuw leven moet ingeblazen worden.

O orspronkelijk zouden de goden Apollo en Mercurius op het vierspan boven de Jubelparkboog staan, waar voor 1875 nog een militair oefenterrein was. Dertig jaar later was er maar plaats voor één figuur: die van Brabant. Vandaag wordt de strijd om het bestuur van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) beslecht door twee Franstaligen: Michel Draguet (PS-signatuur) en Constantin Chariot (MR-getrouwe). Zij eindigden ex aequo, als besten van zes kandidaten die de vacante post van algemeen directeur ambieerden. Als grootste federale wetenschappelijke instelling groepeert de KMKG zowel het Jubelparkmuseum, het Muziekinstrumentenmuseum (MIM), de Hallepoort als de Musea van het Verre Oosten (Chinees Paviljoen, Japanse Toren en Museum voor Japanse kunst).

De ambities werden geprikkeld toen Anne Cahen-Delhaye in april 2010 met pensioen ging en Claudine Deltour-Levie slechts als tijdelijke vervanger werd aangesteld. De open functie werd meteen geclaimd toen Michel Draguet (47) het laatste jaar van zijn termijn (2005-mei 2011) als hoofd van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) vanaf de zomer 2010 mocht cumuleren met die van algemeen directeur ad interim van de KMKG. Sinds hij op drie paarden wedt - verlenging bij KMSKB, verplaatsing naar KMKG of cumul van beide - komen zijn plannen boven water.

Draguet: hergroeperen
ULB-professor Draguet wil de collecties hergroeperen en als toeristische magneet naar voren schuiven. Zijn stijlvoorbeeld is het Magrittemuseum, waarvoor hij de Magritte-collectie van de KMSKB isoleerde, hand in hand met de privé. Het museum zoog het eerste jaar een half miljoen bezoekers aan.

Draguet is vooral de man die zelfbedruipende musea wil creëren binnen Brussel, een liberaal gedachtegoed waarvoor de PS-elite in de Brusselse rode salons knielt: minister-president Charles Picqué en burgemeester Freddy Thielemans op kop. Zij zoeken mee naar mogelijkheden om die gehergroepeerde musea te installeren: het Dexia Art Center en het Beursgebouw zijn mogelijke locaties om Draguets ideeën kansen te geven en dus het economische toerisme aan te zwengelen voor Brussel. Draguet doet inmiddels toch maar zijn ding: budget-audit van de KMKG, harmonisatie van de inventaris, personeelsreflectie... HIj staat ook achter het concept Kunstpool (Pôle A), dat de KMKG, de KMSKB en het KIK (Koninklijke Instituut voor Kunstpatrimonium) wil groeperen.

Uittredend minister van Wetenschapsbeleid Sabine Laruelle (MR) ziet het idee van Kunstpool veeleer als een soort koepelstructuur met één coördinator aan de top. Al bij al niet zoveel verschil met de poolstructuur die Philippe Mettens (PS), voorzitter van de federale wetenschappelijke instellingen, voorstaat. Hij nam de laatste gesprekken af met Draguet en Chariot.

Chariot: verzelfstandigen
Constantin Chariot, kandidaat nummer twee, laat zich daarentegen enkel in met een koepelfunctie, als die de identiteit en sterkte van elk museum verzelfstandigt. Het MIM bijvoorbeeld zou een onafhankelijk beleid moeten kunnen voeren, binnen de KMKG.

Historicus-archeoloog en musicus Chariot (40) heeft een rijkere kunsthandelervaring dan Draguet. Hij heeft het Grand Curtius-project gecoördineerd als algemeen conservator van de musea van Luik, werkte voor de Bank Degroof Luxemburg, als adviseur van minister Didier Reynders (MR) en onlangs als hoofd van het Parijse veilinghuis Pierre Bergé & Associés op de Zavel. Hij ziet de KMKG als een transversaal museum (grote denkers, religies, kunsten) dat de ideale Koninklijke Musea voor Beschavingen zou zijn, met drie meervoudige afdelingen: oudheid, Europese beschaving en niet-Europese. De totaliteit moet omarmd worden, vindt Chariot. En de wetenschappelijke onderzoeksfunctie moet zichtbaarder worden. Daarvoor moet ook de toegankelijkheid van de hele Jubelparksite herdacht worden.

Of het de uittredende regering, dan wel de nakende nieuwe regering zal zijn die de topfunctie zal toekennen, hangt ook af van talloze andere postverdelingen op hoog niveau (dertig topfunctionarissen gaan met pensioen). Wel vermoedt Chariot dat de PS-kandidaat zijn kansen ziet stijgen als MR uit de regeringsonderhandelingen stapt.

De federale culturele instellingen

De federale wetenschappelijke instellingen verkeren in crisis. Het museum voor Moderne Kunst is al sinds 1 maart 2011 gesloten, de opening van de afdeling art nouveau van het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis is uitgesteld. Bovendien rijzen vragen over de verspreiding van de art-nouveaucollectie over drie musea. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws , De federale culturele instellingen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni