Musicalopleiding aan Erasmushogeschool bestaat 15 jaar

Jelle Couder
© Brussel Deze Week
27/03/2010
Een lijk, een hoop complotten en veel liedjes. Dat is de korte samenvatting van de musical Lucky stiff . Met het stuk viert de musicalopleiding van de Erasmushogeschool haar vijftiende verjaardag. Vijftien jaar van hoogtepunten en tegenslagen. Maar met het recente stijgende succes van musicals in België zit de opleiding in een hoogconjunctuur. "Voor u zit een trots man," zegt opleidingshoofd Ronnie Commissaris dan ook.

Begin vorig jaar lokte de musical Daens nog meer dan tweehonderdduizend bezoekers naar het Antwerpse postsorteercentrum X. Een eclatant succes voor een volledig Belgische productie. En een goed voorbeeld van de rijzende ster van de musical in de entertainmentsector. Daarbij vergeleken is Lucky stiff , vorige week in Zinnema in Anderlecht, heel wat kleinschaliger, maar misschien zetten de musicalsterren van morgen hier wel hun eerste stappen. De rollen worden immers gespeeld door studenten van de musicalopleiding van de Erasmushogeschool. Die opleiding bestaat vijftien jaar. Reden genoeg voor een feestje, want net als de grote musicals profiteert de opleiding van het stijgende succes. Een extra reden is dat docente Leah Thys, u welbekend van de soap Thuis , op het einde van dit schooljaar met pensioen gaat. Zij werd op de première op 18 maart dan ook uitgebreid in de bloemetjes gezet.

Vijftien jaar musicals: tijd dus om een stand van zaken op te maken. Opleidingshoofd Ronnie Commissaris: "We komen uit zeer woelige tijden. Drie à vier jaar geleden zijn er momenten geweest waarop het ernaar uitzag dat er een eind zou komen aan onze afdeling. Er was toen erg veel tegenstand, en er waren financiële problemen. Het lijkt wel alsof de laatste vier jaar de hemel plots opgeklaard is - op alle fronten. We hebben het nog altijd niet zo breed, maar onze infrastructuur, bijvoorbeeld, is er sterk op vooruitgegaan. Vroeger zaten wij in het gemeenschapscentrum de Boesdaalhoeve in Sint-Genesius-Rode. Een zeer fijne locatie, heel aardig om in de zomer met je kont in het gras te zitten, maar zonder repetitieruimte bijvoorbeeld. Nu zitten we aan de Nijverheidskaai in Anderlecht en hebben we alle ruimte die we nodig hebben."

Niet alleen de infrastructuur is erop vooruitgegaan volgens Commissaris, ook de studenten zijn van een hoger niveau. En vooral: er is veel meer belangstelling. "Dat kun je niet ontkennen, die zie je jaar na jaar toenemen. Ook het aantal studenten dat zich aandient, stijgt, en ze zijn veel beter. De voorbereiding is er fel op vooruitgegaan. In Antwerpen had je al de kunsthumaniora, waar je een zevende jaar musical kon volgen. Dit jaar is aan de Brusselse kunsthumaniora een vergelijkbaar jaar opgezet. Als die mensen bij ons komen, staan ze dus al met een voet in het vak."

Met Witse
Aspirant-studenten kunnen zich maar beter goed voorbereid aanmelden aan de Erasmushogeschool, want het niveau van de opleiding en het toelatingsexamen liggen hoog. Zeker nu er door de stijgende belangstelling minder plaatsen dan gegadigden zijn.

De drie ingrediënten van de opleiding zijn zang, dans en spel. Elke student krijgt een stevige training in elk van die drie disciplines, alvorens ze gecombineerd worden. Veel aandacht gaat naar de individuele begeleiding van de studenten. Daarna zijn de leerlingen klaar voor de praktijk. Wie afstudeert aan de musicalopleiding, heeft normaal gezien al ongeveer zestig voorstellingen achter de kiezen. Praktijkervaring is een belangrijke voorwaarde, want met diploma's wordt bij audities zelden rekening gehouden.

Lucky stiff past in die praktijkaanpak. Het is een jubileumstuk, maar het is ook en vooral de bedoeling om de studenten ervaring te laten opdoen. Een van die studenten is de laatstejaars Maarten Schuermans. Hij speelt de hoofdrol van Harry Witherspoon, een schoenenverkoper die door een onverwachte erfenis zijn rustige leventje overhoop gegooid ziet. "Het is een heel plezant stuk om te spelen. Er zit enorm veel vaart achter. Het is als een trein waar je je op springt en waar je pas af kunt als hij stopt. We spelen trouwens niet alleen dit soort stukken, er zit best variatie in. Zo spelen we ook stukken op basis van theaterteksten die we zelf bewerken. Het zijn niet altijd bestaande musicals zoals deze."

Hoe komt een mens er nu bij om zich in te schrijven voor een musicalopleiding? "Ik weet het zelf niet goed (lacht) . Ik had al klassieke muziek gestudeerd aan het conservatorium van Antwerpen, maar daar miste ik het acteerelement een beetje. Deze opleiding combineert dat allemaal, op een hoog niveau."

De vooruitzichten van Schuermans zijn alvast goed. "Ik mag meespelen in een aflevering van Witse en ik ga deze zomer op tournee met de Studio 100-band als frontzanger. Dat is ook het leuke: je kunt met deze opleiding alle kanten uit."

Uit Nederland
De oud-studenten van de opleiding beperken zich inderdaad niet alleen tot musical. De alumni, onder wie actrice Veerle Baetens, komen ook aan de bak op tv of in filmproducties. Volgens Ronnie Commissaris is dat een logisch gevolg van de extra aandacht voor de acteerprestaties van de studenten.

Commissaris kan zich dus met recht een trots man noemen. Buiten een aantal uitdagingen ziet hij de toekomst rooskleurig tegemoet. "Er blijft vooruitgang in ons vak zitten. Er zijn niet alleen de grote producties, maar ook meer experimentele projecten, zoals Je Anne (een productie van Judas TheaterProducties, gebaseerd op het dagboek van Anne Frank, red.) . Die hebben de musical heel wat extra street credibility in het wereldje opgeleverd. Je ziet nu ook voor het eerst mensen uit Nederland die hier onze opleidingen komen volgen. Dat is ooit anders geweest, want iedereen die vroeger een serieuze opleiding in musical wou, trok naar het noorden."

Een ander aspect is dat de musicalopleiding in Anderlecht op zijn pootjes terechtgekomen is. "We voelen ons nu ook eindelijk welkom aan het conservato­rium, en dat is ooit anders geweest. Vroeger werd de opleiding als het kleine broertje behandeld. Erger zelfs, want een klein broertje behandel je zo niet. Verder is er de financiering die nog beter kan. Een professionele bachelor, zoals de onze, duurt normaal drie jaar. Wij spreiden dat over vier jaar. In drie jaar kun je immers niet alle aspecten van een musical leren beheersen. Maar voor dat extra jaar ontvangen we geen extra subsidies. Dat vergt dus heel wat overtuiging en passie van onze docenten en medewerkers. Gelukkig is die in overvloed aanwezig."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni