Online winkels boomen in Brussel

Goele De Cort
© brusselnieuws.be
27/06/2012
E-commerce groeit als kool in Brussel. Het aantal kleine webwinkels steeg de laatste drie jaar met tachtig procent; de Brusselaar shopt gretig online. "De klanten doen vooral aan ochtendspitsshopping."

U it cijfers van Brussels minister van Economie Benoît Cerexhe (CDH) blijkt dat e-commerce sterk in de lift zit. Sinds 2008 steeg het aantal postorderbedrijven en kleinhandel-internetwinkels van 88 naar 158, en volgens Marc Périn van het informatieplatform safeshops.be is dat nog een sterke onderschatting van het werkelijke aantal. "Van de acht- à tienduizend winkels in België zit zeker een kwart in de hoofdstad," zegt hij. "Online winkelen in Brussel loopt bijzonder goed."

Dat komt enerzijds omdat heel wat internetwinkels gelinkt zijn aan hoofdzetels van in Brussel gevestigde bedrijven. "Maar er zijn ook veel initiatieven in de hoofdstad zelf. En bij de Brusselse consument is webshoppen goed ingeburgerd. Het internationale en hoogopgeleide publiek, de expats op kop, koopt vlotjes online, en dan vooral vrijetijdsproducten: kleren, boeken, interieurartikelen en natuurlijk reizen."

'Geen concurrentie'
Vente-Exclusive.com, gevestigd in Sint-Pieters-Leeuw, heeft die markt goed weten aan te boren. Zij sluiten deals met prijzige kledingmerken en verkopen die dan met grote kortingen aan hun leden. Gestart in 2006 als een driemansbedrijfje met een klein aanbod telt de webwinkel nu 1,7 miljoen leden in de Benelux en zestig werknemers, bijna uitsluitend uit Brussel.

"In 2009 hadden we plots een explosieve groei, door mond-tot-mondreclame en door de economische crisis," vertelt Peter Burin. "Voor onze klanten is deze manier van winkelen doodgewoon geworden. Onze piek ligt tussen zeven en tien uur 's morgens: klanten winkelen vanuit bed, aan het ontbijt of in de metro onderweg naar hun werk; ochtendspitsshoppen, noemen wij dat."

De website trekt nu ook makkelijker merken aan. "Kledingbedrijven beseffen dat ze online aanwezig moeten zijn, en dat webverkopen als de onze geen concurrentie zijn voor hun echte winkel. Integendeel: het web zorgt vaak net voor nieuwe klanten, die anders nooit je winkel binnenstappen."

Beleveniswinkels
Boekhandelaar Jacques Paulus was deze week alvast minder positief over online winkels. Hij kondigde na 33 jaar de stopzetting van zijn winkel Darakan in de Zuidstraat aan. Reden: de zware concurrentie van het net.

Van die problemen zijn ze zich ook bij middenstandsorganisatie Unizo bewust. Met een vademecum willen ze de Brusselse handelaar warm maken voor e-commerce. "Want wie zelf niet op het net gaat, zal het moeilijk krijgen. Niet dat de bakker online brood moet verkopen, maar hij kan maar beter op het net aanwezig zijn. Je moet het web niet als een bedreiging zien, maar als een troef," zegt Anton Van Assche van Unizo.

"De e-evolutie zal winkels trouwens meer richting 'belevenis' duwen, want klanten hebben online je aanbod al verkend en willen iets extra als ze naar je zaak komen. Maar het zal wellicht ook leiden tot een verkleining van de verkoopsoppervlakte. Bijkomende shoppingcentra lijken ons dus niet noodzakelijk."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni