Nieuwe editie Afterwork Shopping: ‘Later dan 20 uur gaat niet’

© brusselnieuws.be
04/07/2013
Donderdagavond wordt een nieuwe editie van Afterwork Shopping gelanceerd. 110 handelaars-ambassadeurs zullen elke donderdag open blijven tot 20 uur. Later dan dat is voorlopig niet aan de orde, zegt Atrium. Het concept wordt wel steeds bekender.

Afterwork Shopping begint vanavond aan zijn vierde editie. Deelnemende handelaars verbinden zich ertoe om elke donderdag tot acht uur open te blijven, gewestelijk agentschap Atrium zorgt voor de promotie en de ondersteuning.

Het concept kende in het begin ernstige groeipijnen. Heel wat handelaars hielden er na een paar donderdagen mee op en klanten vonden 20 uur nog te vroeg om te sluiten.

Vrouwen tussen 25 en 40
"We blijven echter geloven in het concept en we zien zeker vooruitgang", zegt Jonathan Dehas van Atrium. "Binnen onze doelgroep, vrouwen tussen de 25 en de 40 jaar, kent 71 procent het initiatief. En bij de handelaars is nu iets meer dan de helft tevreden over de communicatie, waar dat vroeger maar 12 procent was."

Ook de betrouwbaarheid is beter, zegt Dehas. "Het is waar dat klanten vroeger al eens voor een gesloten deur stonden. Tegenwoordig werken we met ambassadeurs, handelaars die echt betrokken zijn bij het project en er zich toe verbinden elke donderdag te openen. Daarnaast zijn er anderen die maar af en toe openen. Er zijn er minder die meedoen, maar ze zijn wel betrouwbaarder. In 2012 bleek 77,6 procent effectief elke donderdag openen, tegenover de helft in 2010. En het verbetert elke week."

Het omzetcijfer van deelnemende handelaars stijgt niet spectaculair. "Maar de zichtbaarheid van hun zaak verbetert. Vooral bij toeristen en eurocraten, die we in het bijzonder aanspreken. Voor de handelaars is die bekendheid de doorslaggevende factor." Uit de cijfers blijkt ook nog dat er tussen 18 uur en 20 uur op donderdag meer passage is dan 's morgens.

Minder geld
Het andere knelpunt, het vrij vroege sluitingsuur, wordt voorlopig niet aangepakt. "Dat is voorlopig niet aan de orde", zegt Dehas. "Maar we weten dat 20 uur vroeg is voor de klanten. Daarom proberen we hen iets meer aan te bieden: animatie, samenwerkingen met bioscopen of horeca."

Het budget van Afterwork Shopping is ondertussen gedaald van 150.000 naar 100.000 euro. "Niet zo veel voor een dergelijk langetermijnproject", vindt Dehas. "We gaan dat nog verder afbouwen, want wij zijn er enkel als ondersteuning. Het is de bedoeling dat de handelaars op termijn zelf dit soort dingen organiseren."

Afterwork Shopping start vanavond met cava, frisdrank en Hoegaarden in de deelnemende winkels, dj's en animatie. Vanaf 20 uur is er een vintage markt in de Hortagalerij, waar vintagekledij per kilo wordt verkocht. Daarna volgt een party door La Fête met swing en electro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie, Shop

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni