Festival Musiq’3 met Camille Thomas: nieuwe ster aan het cellofirment

Roel Daenen
© Agenda Magazine
28/06/2013
Het klassieke muziekseizoen loopt stilaan naar zijn einde toe. Maar radiozender Musiq’3 zet de zomervakantie in met drie boordevolle concertdagen rond het universele thema van de liefde.

Liefde is een eersteklas kapstok, want alle vormen van de liefde - van de schuchtere coup de foudre, over de allesoverheersende, waanzinnige hartstocht en knagend liefdesverdriet - zijn door componisten bezongen. De Frans-Belgische celliste Camille Thomas (°1988) heeft net haar debuutcd uit, met pianiste Béatrice Berrut. Samen met Lorenzo Gatto en Béatrice Berrut vormt ze het Trio Saint-Exupéry, dat twee keer te zien is op het festival én ook een uitstekende ambassadeur is voor de kamermuziek.

"Mijn liefde voor muziek heb ik met de paplepel meegekregen, letterlijk," vertelt Camille Thomas. "Dat ging als vanzelf, gezien ik heel wat familieleden heb die musiceren. Toen ik voor het eerst een instrument vasthield was ik vier. Ik wou als vierjarige ook heel graag iets kunnen bespelen en muziek maken. Maar welk instrument zou ik kiezen? Mijn moeder besloot om me naar opnames met verschillende muziekinstrumenten te laten luisteren en zo de keuze te vergemakkelijken. En dat is meteen ook een van mijn vroegste herinneringen: we bevinden ons thuis, in het salon, en ik raak in vervoering door het geluid van een cello. Het was een opname van de cellosuites van Bach, door Pablo Casals" (een van de beroemdste 20ste-eeuwse cellisten, red.).

Ondanks je carrière als soliste en kamermusicus ben je nog steeds aan het studeren.
Thomas:
"Inderdaad. Omdat ik denk dat het leren voor een muzikant nooit ophoudt. Mijn professor, Frans Helmerson, is een uitstekend klankbord. Bovendien een student van Mstislav Rostropovich en William Pleeth, de leermeester van Jacqueline du Pré. Zij en Rostropovich zijn mijn grote voorbeelden. Ik denk dat ik wel heel mijn leven iemand wil voor wie ik geregeld iets kan spelen, iemand die met een ander oor luistert. Iemand die kan helpen om richting te geven, naast raad over het puur technische dat zo'n instrument van de uitvoerder vraagt.

Een solist of een kamermusicus leidt doorgaans een heel solitair bestaan, goed vergelijkbaar met schrijvers of schilders, die ook steeds in hun eentje thuis of in een atelier zitten te werken. Dus, bij wie kan je terecht? Het is gewoon niet gemakkelijk om als jonge musicus je weg te vinden. Essentiële elementen zijn een eigen persoonlijkheid, maar ook het charisma dat er mee voor zorgt dat het publiek je komt beluisteren. En geluk, heel veel geluk! Zoals ik zelf heb ondervonden met mijn cd: iemand van Fuga Libera (de platenfirma waarop Thomas' debuut is uitgegeven, RD) kwam naar een concert, en bood vervolgens aan om een cd op te nemen."

Op het Festival Musiq'3 speel je met het Trio Saint-Exupéry. Vanwaar die naam?
Thomas:
"Antoine de Saint-Exupéry was een belangrijke Franse schrijver, die voornamelijk herinnerd wordt om 'De kleine prins' en zijn tragische verdwijning als piloot tijdens de Tweede Wereldoorlog. De twee andere leden van het trio, violist Lorenzo Gatto en pianiste Béatrice Berrut zijn beiden gepassioneerd door vliegen, net als De Saint-Exupéry. Lorenzo heeft zijn brevet en Beatrice is er nog dapper voor aan het studeren. Het vliegtuig is ook een metafoor: het voert je naar verre plekken. En precies dat beogen we met onze uitvoeringen: we gaan op zoek naar horizonten, en daarbij is De Saint-Exupéry's literaire werk met zijn uitgesproken humanistische inslag een belangrijke inspiratiebron voor ieder van ons." (glimlacht)

AANRADERS
Net als het KlaraFestival - van de collega's van radio Klara - is het Musiq'3 Festival een omroepfestival. Dat wil zeggen dat de meeste concerten live (of in uitgesteld relais) te beluisteren zijn op de klassieke radiozender van de RTBF. Kosten noch moeite worden gespaard om de klassieke muziek - met een brede waaier aan genres, van de barok, kamermuziek, symfonische werken over opera en operette tot en met improvisatie en neefjes als filmmuziek en jazz - aan de man te brengen. Er zijn uiteraard heel veel concerten, maar ook lezingen en inleidingen, workshops, en meet & greets met de musici. Bovendien zet Musiq'3 ook hoog in, met een frisse combinatie van vaste waarden met muziekstudenten van het Brusselse (Franstalige) Conservatorium en een aantal academies.

De openingsavond, op 28/6, trapt af met een marathon van tien concerten, waarvan twee met het Brussels Philharmonic onder leiding van Patrick Davin, de eregast van het Festival de Wallonie (waarvan dit festival deel van uitmaakt). Een oude bekende in Brussel, dankzij onder andere zijn werk bij De Munt, en nu met drie sterviolisten en aansluitend publiekslieveling Frank Braley. Op de tweede dag speelt Oxalys een programma rond de fameuze erotische 'Les Chansons de Bilitis' van Pierre Louÿs, op muziek van Claude Debussy.

Intimiteit troef met de fluwelen muzikale vrouwenportretten door gambaspeler Philippe Pierlot en theorbespeler Rolf Lislevand. Later op de dag spelen de Brusselaars van Les Muffatti onder leiding van Peter Van Heyghen een thuismatch met Händels tragische liefdeskantate 'Apollo e Daphne'. Het strijkkwartet Taurus debuteert met Leoš Janáčeks Eerste strijkkwartet, dat de titel draagt van een van Tolstoj's beroemdste novelle, 'De Kreutzer Sonate'. Ten slotte is er de big bang van het slotconcert, een 'best of' van drie concertdagen, met o.m. Amandine Beyer, het vocaal ensemble Voces8, en nog veel meer.

28 > 30/6, €5/7/12, Flagey, Heilig Kruisplein, Elsene, 02-641.10.20, www.flagey.be & Théâtre Marni, Vergniesstraat 25, Elsene, 02-639.09.82, www.theatremarni.com.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Muziek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni