De zeven ongelukken van een gediplomeerde Swarte-kijker

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
02/09/2011
Tussen de antiquairs en de kunstgalerieën van de Zavel ging ruim een jaar geleden een galerie voor stripkunst open. Champaka is nog geen seconde stilgevallen. Dat ze na verkooptentoonstellingen van Ever Meulen, Yves Chaland of Avril vroeg of laat zouden uitkomen bij Joost Swarte, stond in de sterren geschreven. Een kwestie van stijl. Niels Ruëll

Wie zich de tijd herinnert dat het weekblad Humo zich nog parels van covers veroorloofde, is vertrouwd met het werk en de stijl van Joost Swarte. Zonder een ferm paar longen kun je niet in één adem opsommen waar de Nederlander zijn tijd op aarde mee vult. Daar gaan we: strips tekenen (Jopo de Pojo), covers tekenen voor magazines (Humo, The New Yorker), postzegels, posters, ansichtkaarten, platenhoezen, meubilair, glas-in-loodramen, theaters, appartementen en muurschilderingen ontwerpen.

Swarte hielp bij de conceptie van het Hergé Museum en was de commissaris van de Suske en Wiske-tentoonstelling die in 2009 volk naar het Stadhuis van Brussel lokte. Tussendoor legde hij de grondslag voor de (nog grotendeels uit te vinden) stripwetenschap door de begrippen 'klare lijn' en 'atoomstijl' uit te vinden. 'Klare lijn' is de sleutelterm om over het werk van Hergé en Jacobs te kunnen praten. Voor de door design, meubelontwerp, architectuur, auto's en grafische kunsten geïnspireerde School van Marcinelle met grootmeesters als Jijé, Franquin en Tillieux bedacht Swarte de term 'atoomstijl'.

Je zou bijna vergeten hoe verdienstelijk Swarte zelf tekent, laverend tussen die twee beroemde stijlen. De tentoonstelling in Champaka bestaat uit een vijftigtal juweeltjes, gemaakt tussen 1974 en 2009. Maar het accent van Trafic, zoals de tentoonstelling heet, ligt op onuitgegeven werkt dat varieert op het thema transport. Swarte maakte meer bepaald zeven portretten, zeven 'hoogsels' en zeven houten beeldjes. Die beeldjes stellen een fiets voor die zich in de vier windrichtingen kan bewegen. Een hoogsel is een artistieke techniek met pigmentinkt. Swarte tekende in een van de stadsdecors waar hij een patent op heeft (druk maar immer stijlvol) zeven verschillende ongelukken. En dan zijn er nog zeven grafische composities met personages die Swarte koestert: grapjas Groucho Marx, filmgenie Jacques Tati, de ongeëvenaarde Buster Keaton, de fabelachtig gracieuze filmster Audrey Hepburn, de Nederlandse meubelontwerper Gerrit Rietveld, de Franse architect Le Corbusier en de Franse schrijver-dichter-wiskundige Raymond Queneau.

openingsuren: woensdag > zaterdag van 11 > 18.30 uur, zondag van 10.30 > 13.30 uur
waar: Galerie Champaka, Ernest Allardstraat 27, Brussel, 02.514.91.52, sablon@galeriechampaka.com

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni