Brussels Art Days: Galeries zetten beste beentje voor

Sam Steverlynck
© Agenda Magazine
08/09/2011
Dat de Brusselse galeriescene in goede gezondheid verkeert is al langer bekend. Een tijd terug publiceerde het gezaghebbende New York Times een lovend artikel over het toenemende aantal galeries in onze hoofdstad. En dat ze zich steeds beter groeperen blijkt ook uit de zogenaamde Brussels Art Days die dit jaar voor de vierde keer plaatsvinden. Een heel weekend lang zijn een dertigtal galeries het hele weekend open.

Omdat sommige galeries wat verspreid liggen over de stad is er in een gratis shuttledienst voorzien. De in de Abdijstraat gelegen Galerie Meessen De Clercq verrast steeds met mooi uitgedokterde groepstentoonstellingen naar originele thema's. Deze keer wordt het boek "La Vie mode d'emploi" van de Franse cultschrijver Georges Perec als uitgangspunt genomen.

Perecs boek is een labyrintverhaal en vormt een mozaïek van honderden mensenlevens in een woningcomplex. Nogal wat van de geselecteerde kunstwerken in de tentoonstelling gaan dan ook over het fragmentaire. Zo ontwerpt Hreinn Fridfinnsson puzzelstukken waarmee hij zijn wereld vormgeeft en laat Cornelia Parker in een spel van constructie en deconstructie huiselijke objecten opblazen of platwalsen tot brokstukken.

Vlakbij Meesen De Clercq ligt Almine Rech Gallery. Daar kan je terecht voor een solo van Richard Prince, een Amerikaanse kunstenaar die al sinds de jaren 1970 actief is. Prince wordt gerekend tot de appropriation art en gaat bestaande foto's opwaarderen tot kunst. Zo is er zijn reeks "Girlfriends", die bestaat uit foto's die lezers van Biker magazines opsturen van hun vriendinnen in suggestieve houdingen op motoren. Met zijn werk neemt Prince - als een hedendaagse antropoloog - de Amerikaanse populaire cultuur onder de loep.

Een aanrader is eveneens Galerie Hopstreet, op een steenworp van de Dansaertstraat. Daar toont Jonathan Callan - naast een reeks sculpturen die hij heeft gemaakt met boeken - een bijzondere wandsculptuur. De kunstenaar heeft een hele reeks kunsthistorische naslagwerken verscheurd en in een betonmolen gedraaid. De rondspattende boekenpulp tekent zo patronen af op de muur.

De galeries zijn het hele weekend open tot 19 uur. Wie dat niet lang genoeg vindt kan nog steeds na sluitingstijd terecht bij 'Sorry we're closed', een etalage in de Regentschapstraat die dag en nacht te bezichtigen valt. De kunstenares Latifa Echakhch installeert er drie gedemonteerde lapdancepalen en attributen van stripteaseuses. Het resultaat is een soort stilleven waarmee de leegte en tristesse van een verlaten stripteasebar wordt geëvoceerd.

Brussels Art Days
wanneer 10 en 11 september van 12.00 > 19.00 uur
waar: verschillende locaties
tickets: gratis

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni