Helmut Lotti en Roland over hun verrassend verbond

Tom Peeters
© Agenda Magazine
06/06/2012
De kleurrijke bluespionier Roland (66) en de succesrijke crooner Helmut Lotti (42), die tot voor kort amper buiten de lijntjes kleurde, zijn een opmerkelijk samenwerkingsverbond aangegaan. Geruggensteund door Roland's Super Allstar Enlightening Music Machine klinkt Lotti's stem rauwer en meer bluesy dan ooit.

Anekdote: op het feestje na een van de dEUS-concerten in Vorst Nationaal drinken Tom Barman en Helmut Lotti samen een pint. Ineens herinnert de dEUS-frontman zich de historische woorden die Lotti in 1996, op het toppunt van zijn -faam, liet optekenen toen hij 'Theme from Turnpike' hoorde. "Dat zijn zo van die platen die, als je ze achterstevoren draait, echt duivelsgebeden lijken. Een nummer dat heel geestig kan zijn in de spiegeltent van de Gentse Feesten, maar enkel als je ladderzat bent, om daar dan wat psychedelische bewegingen op te maken. Het heeft wel iets, maar ik krijg direct zwarte missen voor ogen."

Pollock
Roland schuddebuikt van het lachen bij het horen van Lotti's onbevangen reacties op de luistertest die ik hem in een vorig leven voorschotelde. Ondertussen is er veel veranderd, vertelt Lotti, klaarblijkelijk al even geamuseerd. Momenteel krijgt hij hulp van voormalig dEUS-bassist Stef Kamil Carlens bij het maken van zijn eerste album met eigen (Nederlandstalig) materiaal.

"Ik ben ook al eens met veel plezier naar CC Luchtbal in Antwerpen gegaan voor een optreden van Mauro (Pawlowski) en Rudy Trouvé. Die gasten zetten op een andere manier geluiden neer dan ik altijd muziek heb gemaakt. Je kunt mij vergelijken met een landschapschilder en hen met Jackson Pollock." Roland is onder de indruk van de vergelijking: "Grappig eigenlijk dat je dat zegt, want als ik muziek maak, denk ik veel aan Jackson Pollock.Hij smijt van alles tegen een muur. Soms loopt het eraf, soms blijft het plakken. Met mijn muziek is het net zo."

"Toen je me dat nummer destijds liet horen, kende ik de muziek van dEUS niet," bekent Lotti. "Ik luisterde op dat moment amper naar de radio, kende enkel de top 50-hits. Ik hoor nog steeds niet alles van dEUS graag, maar ik besef nu wel dat ze fantastische dingen gedaan hebben: 'The architect', straf hoor, en dan 'Suds & soda': whieooew whieooew. Geweldig! Weet je wat het is? Je neemt beslissingen op het moment dat je er klaar voor bent, en bij mij is alles er nu aan het uitkomen. Maar ik vind dat wel een positieve evolutie. Ik vind ook niet dat er iets fout is met wat ik vroeger heb gedaan."

Roland knikt instemmend: "Anders was je nu niet wie je bent. Ik ben ook niet meer de gast die ik gisterenavond was. We zijn allemaal niet meer wie we gisteren waren, en gelukkig maar."

En zo belanden we haast automatisch bij het voor velen ietwat verrassende samenwerkingsverbond tussen 's lands meest gereputeerde bluespionier en de populaire cross-overzanger die begon met Elvis-covers en Vlaams chanson, vervolgens met zijn Goes classic-reeks nationale verkooprecords neerzette en zich het voorbije decennium onder andere laafde aan het swing- en croonersrepertoire.

Het duo krijgt rugdekking van Roland's Super Allstar Enlightening Music Machine, een prima band met onder meer allrounder Pieter-Jan De Smet en mondharmonicaspeler Steven De bruyn. Na de succesvolle outing van vorige zomer in Dranouter, volgen nu vier extra concerten met als apotheose Blues Peer.

"Ik hield Helmut al langer in het oog," zegt Roland. "Ik wist dat hij als Elvis-fan van blues hield; en in 2006 hadden we al samen op het podium gestaan tijdens de 0110-benefietconcerten. Helmut had voor de gelegenheid een lied geschreven in het Gents dat we hebben opgenomen in de studio van Dan Lacksman." En ook Lotti had al langer door dat er achter Rolands lage grol "een schoon bereik" lag. "Ik hoorde hem tijdens mijn jeugd eens op de Gentse Feesten, en ben toen blijven plakken."

Steamroller Elvis
Voor de blues hem kaapte was Roland trouwens een fan van opera en klassieke muziek. Dus zelf vindt hij deze samenwerking niet zo onlogisch. Te meer daar de muzieksmaak van de twee meer dan verwacht op dezelfde golflengte blijkt te zitten.

"Een van mijn favoriete Elvis-nummers is zijn versie van 'Steamroller blues'," zegt Lotti. Roland knikt goedkeurend. Het nummer van James Taylor staat op Aloha from Hawaii, een liveplaat uit 1973, niet de meest hippe periode van Elvis. "Omdat er een bigband en een vrouwenkoor achter steekt vinden veel mensen het maar niets," verklaart Lotti.

"Iedereen vindt Elvis' Sun-periode blijkbaar het coolst en de rest 'maar' boulevardrock, maar daar heb ik me nooit door laten afleiden. Mijn lievelingsalbum blijft evenwel zijn '68 comback special'"

"En die klinkt vree bluesy," springt Roland zijn kompaan bij. "Ik krijg er nog altijd kippenvel van. Heavy shit."

Toen Lotti voor de nieuwe concertreeks voorstelde om ook 'Satisfy Suzie' te brengen, een nummer van de volgens Roland zwaar onderschatte bluesgitarist Lonnie Mack, kreeg de band tussen de twee nog extra zuurstof. Naast de Elvis-cover 'Cindy, Cindy', de Warren Zevon-classic 'I'll sleep when I'm dead' en Mink DeVilles 'Just to walk that little girl home' (in duet met Pieter-Jan De Smet) zal Lotti onder andere nog een eigen nummer uit zijn Time to swing-cd zingen.

"We werken aan een alternatieve versie van 'In the arms of a stranger', waarschijnlijk met een mondharmonica in plaats van de cello en de blazers. We zien wel hoe het loopt."

Ongeleide projectielen
Die instelling is nieuw voor de zanger, wiens manager Piet Roelen het artistieke plaatje vroeger strakker in de hand hield, zodat hij minder buiten de lijntjes kon kleuren. Naast de muzikanten waar hij de voorbije jaren mee in aanraking kwam, zal ook zijn vrouw, De Standaard-journaliste Jelle Van Riet, wel geholpen hebben zijn blikveld te verruimen. "Toch heb ik nog steeds een soort afgelijndheid," zegt Lotti. "Die heeft mij af en toe geremd, maar soms is ze me ook heel goed van pas gekomen. Ik vind het zelfs leuk dat er ook plaats is voor die afgelijndheid in dit project." En dan doet Roland een opmerkelijke bekentenis: "Het spijt mij dat ik tijdenssommige periodes in mijn leven geen Piet Roelen heb gehad. Dat was voor mij misschien nog niet zo slecht geweest."

"Dankzij Piet ben ik altijd heel productief geweest," legt Lotti uit. "Nu ik het met mijn nieuwe plaat allemaal zelf moet doen, moest ik er ook veel langer over nadenken. Het is geen conceptalbum meer. Plus: ik ben van nature niet zo heel erg vlijtig. Ik ben wel sportief en altijd bezig, maar in wezen ben ik een redelijk ongeleid projectiel en kan ik wel wat leiding gebruiken. Dus ik snap perfect wat Roland bedoelt."


Helmut Lotti & Roland's Super Allstar Enlightening Music Machine
wanneer
: 10 juni 2012 om 20.00 uur
tickets: €16/19
------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni