Bioscopen minder in trek

Eric Vancoppenolle
© brusselnieuws.be
19/12/2013

De twee UGC-bioscoopcomplexen in Brussel – De Brouckère en Gulden Vlies – lokten in 2013 zes procent minder bezoekers dan in 2012, vernam brusselnieuws.be. Volgens de baas van UGC België ligt dat aan het feit dat er minder grote publiekstrekkers waren. Ook Kinepolis noteert een dalende trend, zij het minder uitgesproken.

2013 zal niet de geschiedenis ingaan als een grand cru voor de grote Brusselse cinemacomplexen. De twee Brusselse UGC-bioscopen kenden een achteruitgang in aantal bezoekers met zes procent in 2013. “Het filmaanbod beantwoordde niet aan de verwachtingen van het publiek”, zegt Bruno Plantin-Carrenard, directeur van UGC België, aan brusselnieuws.be.

“Het jaar begon slecht, de zomer was matig en het jaareinde eindigt sterker”, vat Plantin-Carrenard het kernachtig samen. De cijfers voor het volledige jaar 2013 zijn uiteraard nog niet binnen. In 2012 telden de twee UGC-bioscopen 1,9 miljoen bezoekers. Een daling met zes procent betekent dus ongeveer 1.786.000 bezoekers voor 2013.

Ook Kinepolis Brussel kent een daling. Cijfers per bioscoop geeft de beursgenoteerde Kinepolisgroep niet. Wel per land. In de eerste negen maanden van 2013 kende Kinepolis België een daling met 3,7 procent (6,17 miljoen bezoekers tegenover 6,41 miljoen in de eerste negen maanden van 2012).

'Weinig toppers in 2013'
Volgens Kinepolis-woordvoerster Myriam Dassonville ligt de belangrijkste verklaring in het filmaanbod: “Er waren weinig toppers dit jaar, en zeker weinig Vlaamse filmtoppers. Het goede zomerweer had ook een negatieve impact op het aantal bezoekers. Toch zijn de vooruitzichten goed”, aldus Dassonville. “Toppers als The Hobbit, The Hunger Games, Marina en Het Vonnis gaan de cijfers opkrikken."

Met de opkomst van home cinema heeft de publieksterugval volgens Dassonville niets te maken. “Bioscoopbezoek is een cyclisch gebeuren, dat afhangt van het aanbod. Mensen blijven naar de bioscoop komen, want ze beschouwen het als een betaalbaar avondje uit. We streven naar diversificatie, onder meer door het aanbod naar doelgroepen uit te breiden. Denk maar aan Ladies at the Movies, groepsvoorstellingen voor kinderen of senioren."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni