© MIVB

Voorrang voor bussen en trams in gevaar

© brusselnieuws.be
19/10/2011
Een van de goedkoopste manieren om trams en bussen sneller te laten rijden is de automatische voorrang aan verkeerslichten. Door personeelsgebrek komt de automatisering van de verkeerslichten echter in gevaar.

Het Brusselse openbaar vervoer blinkt -afgezien van de metro - niet echt uit door haar flitsende tempo. Trams en bussen zitten vaak vast in de file. Voertuigen in eigen bedding wachten nog erg dikwijls voor een verkeerslicht.

Het Brussels Gewest wil daar iets aan doen met verkeerslichtenbeïnvloeding, een principe dat vele malen goedkoper is dan pakweg een tunnel of een viaduct. Het mechanisme verleent voorrang aan een naderende bus of tram. Anders dan bijvoorbeeld in Frankrijk is die voorrang in Brussel overigens niet absoluut maar 'in de mate van het aanvaardbare'.

Momenteel is 29 procent van de verkeerslichten (en vrijwel alle trams en bussen) uitgerust met het VICOM-systeem voor beïnvloeding. Tegen 2014 wil de MIVB nagenoeg alle verkeerlichten uitrusten met het systeem.

Zwangerschapsverlof
En daar knelt het schoentje. Mobiel Brussel heeft welgeteld één persoon ter beschikking die het VICOM-project opvolgt. Daarnaast is er nog eens één persoon die verantwoordelijk is voor de opvolging van alle studies en vernieuwingen van lichteninstallaties op alle Brusselse gewestwegen. Dat blijkt uit het antwoord van Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) op een parlementaire vraag van Jef Van Damme (SP.A), Annemie Maes (Groen!) en Hervé Doyen (CDH), dat brusselnieuws.be opvroeg.

Grouwels noemt de huidige bezetting "onvoldoende om te kunnen zorgen voor een kwalitatieve, proactieve opvolging." De minister wijst erop dat het personeel zich voornamelijk beperkt tot het onderhoud van bestaande installaties.

Vanaf januari 2012, wanneer een van de twee verantwoordelijken in zwangerschapsverlof gaat, dreigt de toestand ronduit dramatisch te worden. "Het is niet denkbeeldig dat de opvolging van het project dan niet meer kan verzekerd worden op het niveau van Mobiel Brussel," weet Grouwels.

Mobiel Brussel vraagt nu snel drie bijkomende ingenieurs. Ook de MIVB contacteerde staatssecretaris van Openbaar Ambt Bruno De Lille (Groen!) recent over het tekort, met de dringende vraag om versterking.

Gemeenten dwars?
En dan zijn er nog de gemeenten. Voor verkeerslichten op gemeentewegen stelt het Gewest de gemeenten voor om het beheer over te nemen. Alleen reageerden volgens Grouwels tot nog toe maar enkele gemeenten op een schriftelijk voorstel.

Jef Van Damme, zelf mobiliteitsschepen in Molenbeek, hoorde het in Keulen donderen in de commissie. "Ik heb helemaal geen weet van zo'n voorstel voor Molenbeek. Het volstaat ook niet om een brief te sturen en zoiets verder niet op te volgen. Als je geen antwoord krijgt, neem je toch gewoon de telefoon en bel je de schepen van Mobiliteit op?"

Van Damme besluit uit Grouwels' antwoord vooral dat verkeerslichtenbeïnvloeding geen prioriteit is voor de minister. "Terwijl dit nu eens het standaardvoorbeeld is van een quick win: met weinig middelen kan je hier snel vooruitgang boeken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni